Prosvetni glasnik

НАУКА II НАСТАВА

595

лику у конФеренцијп држаној одмах после огледа, да се педагошка и методичка настава аоиуни и темсљно исиита на основу тек примљених утисака и подстицаја на најносреднији и на најплодоноснији начин. Томе битно допринеше приправнице својим јаким и неуморним одушевљењем за ствар, што је опет изазва.10 јачу вољу за рад и код деце, и укупна корист од тога расда је сваког месеца на замерак. После ових претходнпх напомена смедо би се ваљада занитати, шта је обрађивано у Педагогици, која по својој природи у многоме заилази у теорију забавишта, као и шта се радило у настави слободноручног цртања. То ће нам објаснити најбоље наставни програм из ова два предмета, који овде саопштавамо. Наука о васаитању ставила је себи у задатак, да развије педагошке законе забавишта без многих Фраза , приступачно и складно. Наставна грађа, с обзнром на исцрпно понављање, још у напред распоређена на осам месеца, била је ова: 1. Постање и биће забавишта; васпитање детета у друго дечје доба и карактеристика тога доба; задатак и неопходне иотребе забавишта; главни надзор у забавишту, који врши један научно образован педагог. и лекар, кога би свакако требало да буде; забавиља и њена безусловно иотребна својства. 2. Правида, која се морају имати на уму при иримању деце у забавпште; дужности забавиље у ногледу а) телеснога здравља, б) на рад мозга, чулних ограна, за осеКање и кретањс питомаца у оигите. 3. Поступање с дететом с погледом а) на мишиКе, б) на око. в) на чуло аииања, слуха, мириса и укуса, г) на органе дисања. Мозак дечји и иотребнн обзири према њему; најзад још неколико нарочитих иредохрана с обзиром на телесно здравље дечје. 4. Образовање здравога духа у детета; стално и брижљиво иосматрање дечјег понашања; неговање осећања стида; казне у забавигиту. 5. Морално васиитање у друго доба детиње. Иосдушност ; осећање за оно што је право и добро; частољубЉе и савест; искреност и љубав ирема иравди ; поштовање туђе својине и туђег лрава; самопоуздање и одважност. 6. Васиитање срца: љубав према ближњем и према животињама; благост према слугама. Средства за образовање срца: ирича, игра, живот у природи и са њом, песма; оирезност ари том образовању. 7. Васиитање воље : навикавање, главно средство; савлађивање препрека, непријатности н страха; навика у сталности; свраћање воље на оно што је добро. 8. Образовање разума: вежбање у опажању, посматрању и схватању ; вежбање чула; посматрање и представљање; стварање. Суштина игре и занимања. Кратка прегледна историја и књижевност забавишта; упознавање с дечјим чувалиштима п јаслицама. Исцрпно понављање целе на-