Prosvetni glasnik

630

ПРОСВЕТНП ГЛАСНПК

Еоје је дакше?... (Једии ће ученици казати, да је лакше прво, а други друго. II у једном и у другом сдучају се врше по две рачуиске радње). Истина је, да је лако и једно и друго, кад човек зна. Али људи ретко кад израчунавају помоћу изложитеља, него помоћу ироизвода. То је за то: што је лакше заиамтити. А доцније, кад дођу разломци, видећете, да је и лакше рачунати. С тога ћете и ви кратко запамтити овако: Ако .је један спољни члан ненознат, онда се производ унутарњих подели спољниж познатим; а ако је унутарњи непо;шат, онда се производ спољних подели познатил унутарњим. Можете ли и ви овако запамтити? — Како? Заиишите овако!... * * * Изнђи, Игн.ате! — Узми једну сразмеру! — Узми још једну! Напишп их тако, да чланови дођу један под другн! — Саберп пх! — Вндп, каква је нова сразмера! (Покварнла се; није сразмера). Избриши то испод лнније! — Шта си радио мадо пре? — Сад иомножи, први с првим, другп с другим, трећи с трећим а четврти с четвртим! — Шта си добио ? Нађи изложитељс! — Какви су? (Једнаки). Нађи производе, спољних и унутарњнх чланова! — Какви су? — По томе, је ли се сразмера покварила? — (Није). А јесу ли изложитељи остали исти? (Ннсу; они су се повећали: и они су се иомножили), Иди на место! Пзиђп ти, Јанко! — Узми ти три сразмере! — Потпнши их једну под другу! — Помножи им све ггрве чланове међу собом! — Помножи друге? — Помножп треће! — Помножи им четврте! — Нађи изложитеље! — Какви су? — Је ли се сразмера покварила? — А јесу ли изложитељи остали исти? (Нису, п они су се помножили.) Нађи производе! — Какви су? — По томе, каква је сразмера? Шта видите из ова два примера? — Запамтите овако: две или вигие сразмера могу да се сведу, доведу или слију у једну, ако им се сви одговарајуЛи чланови помноже. Како ? — А који су одговарајући ? Како можете да кажете другојаче? Сад нека сваки за себе узме који пример п ово огледа!... (Наставник обилази и надгледа). Огледајте да их саберете! — Може ли? — Шта буде онда? — Дакле, како се скуиљају или сливају уједну? (Сме ли да се каже „сабирају" ?...) (Оишта обнова у ироиитивању). II ПРАВИЛО ТРОЈНО Ако сте добро разумели и упамтили ово довде о размерама, а нарочито о сразмерама, онда ће вам веома лако бити и ово што ћете сада учити. Јер има безбројно много рачуна или прнмера, који се израчуна-