Prosvetni glasnik

758

ПРОСВКТНИ ГЛАСНИК

могућно освојити Оријента у крсташким ратовима помоћу материјаднога оружја, али је могућно задобити га оружјем моралним. Потребно је. да се тамо појаве хришћанске идеје. За ту ствар бољих мисионара од жена не може бпти. Зашто свештеници оријенталних редова, који немају делибата, и зашто Сарацени не би могли узимати за жене кћери хрпшћанске, ако оне буду имале веће образоваае?" Дибоа нредлаже, да се затвори известан број манастира и да се од уштеђена новца оснују васпиталишта за те оријенталне мисионарке. Васпитавање би ночињало у 4.—5. години, а учило би се поглавито језицима: латинском, грчком, јеврејском, арапском, осим тога потребним знањима из медицине, хирургије и природних наука. Предлог тај, разуме се, остао је неостварен. Тек доба ренесанса узносп значај женпи, на шта више и увелпчава га до неочекиване мере. Корнелијус Агрипа доказује помоћу библије, ФилозоФије, кабалистике и теологије, да жена иредставља у човештву живот, силу, лепоту, пошто је орган за одржавање и размножавање људства; Бокачио оиисује животе славннх жена и лабирин љубави, а читав низ жена песникиња слави врлине женине, којима се она уздиже пзнад човека. Препорођено људство класичном литературом пада у ново одушевљење за природом, телесном лепотом, чулним уживањем и бујном младошћу. Људство збацивши са себе старачко рухо, у које је било одевено кроза цео средњн век, препородило се. Позитивнији духови међутим не задовољаваху се само осећајним одушевљењем, већ свраћаху пажњу на то, како дотадашње васпитање у манастирским школама није довољно. Нарочито Еразмо у својем спису „0 хришћанском браку" говори и ра•справља опширно о васпитању жена. Тадашње васпитање, према његовим речима, састојало се у обучавању, како се треба иравилно поклонити, како држати руке. да је потребно при осмеху загристи усницу, да на гозби треба што мање јести и пити и т. д. То је било залудничарско васинтање, и Еразмо мисли, да је за потребну поправку једино ваљано средство учење извесним занатима, што би богате чувало од леностп а сиротим би давало средства за исхрану. Жена треба да добије веће васпитање умно, које, ако не стече у родитељској кући, треба да јој да муж. „Жена је онака, каку је хоће муж". Природна једнакост оба пола захтева. да се и жени даде прилика да дође до вишег образовања литерарног и природњачког. Такође сличпе принципе о девојачком васпитању ироповеда Л. Ђивес. највећи католички педагог својега времена, у спису ,0 васпитању хришћанске жене", где је изложен укупан систем девојачког васпитања. Списи обојице тих хуманиста морали су бити од великог утицаја у Француској, узвисили су поштовање према жени и у редовима самих жена пробудили жудњу за впшим образовањем, што нам објашњава необично многобројно и живо учешће жена у културном и литерарном развоју францускога народа у XVII веку. „НбЈе! ВагађоиШе!" био је збориште