Prosvetni glasnik

КОВЧЕЖИИ

221

У овим одиосима искрености жена п[)с<1>есорева има значајног удела. Жена и девојка заузимају још видније место у лшвоту колежа америчких него и у самом ОксФорду. Посете, излети у иоље, ћеретања, читање у друштву, све то доприноси јако развнјању оних нежних и пуних узајамног ноштовања односа између ђака и женскиња, и ови односи гаје се н одржавају н доцпије у породиди и у друштву. У оваквпм придикама млада девојка задобива већу одлучност духа, а у младих се људи развијају осећаји искрености и деликатности. И једни и други дакле овим само знатно добивају. Дух удружљивости. — Клубови. — Оно што поред осталога јако пада у очи у Харварду, то је развијање осећања дружљивости. Да изнесемо један пример, који ово лепо идуструје. Рестараном или општом трпезом, у којој се ђаци хране, опп сами и унрављају. То је једпа огромна дворана, која личи на унутрашњост каквс цркве. Захваљујућн моћи удружења, онн овде плаћају за своје оброке много мање, два пли три пута мање но што би то на ма ком другом месту могли добити. Ово осеђање удружљивости огдеда се и у постојању многпх клубова, из којих сваки има свој особити карактер, а основан је радн какве одређене цељи. У првом реду постоји више друштава за снорт — вежбања. Ова друштва надазе одзива и потпоре у цедој земљи. Велика годпшња утакмица игре с лоитама — /"оо1-Ђа11 између Харварда п Вала, два супарника, привлаче у Кембрпџ на 25.000 гледалаца. Затим долазе разне дружине за дискусију, клубови отмена света, кдубови књижевни и депих вештина. Од ових клубова иајзаннмљшшји су иозорпшни клубовн, који су засновани у цељи давања годишњих представа, на којнма су и речи и музика дело самих ђака. Цене места на овим представама су доста велике, тако да нриређивачи могу успетн да накнаде све учињене издатке. Свако предузеће, па н ђачко, не бн било америчко, ако не бп покрило бар својо трошкове. На овим се представама обично износе ноједини орпгинадпи догађаји из живота ђачког или се у истима износи невина сатира на иоједине проФесоре. Тако се на прнмер представља, како у каквој замишљеној борби с бшсовима борац јурпе па раздражену животињу и нробије је, држећи у руци реторику проФесора X. — Иди се у другој каквој слици износи, како је чета разбојника насела код Кембриџа п како јој за спас остаје избор између блиске смрти и предавања ироФесора 2., — и опа без дугог премишљања решава се за смрт. На тај се начин ствара известан низ осећања идеја и мишљења, што све скупа ствара дух колешког човека. Дух овај — нравац — нема ту ману да изодује ђака, стварајући у њому внсоко мншљење о својој уображеној надмоћностн, п да га на овај начин одстрани од нерада. На протпв енглески и амерички кодежп у непрекидном су додиру с народом, Не зависећи од државе, слободни у свомо унутрашњем животу, онн но-