Prosvetni glasnik
ШКОЛСКП ЛЕТОПНС
269
су одређене да замењују наставиике и иаставниде на дуже време. Овим приправницама, које су замењивале наставннке и наставппце, давата је за време замене и награда из плата оних учитеља и учптељица, које су на дуже време замењпвале. Све остале ириправнице радп свога ллчног усавршавања и вежбања у школскоме раду, походиле су у појединпм одељевима предавања по распореду, који су одређивали школски управптељп, и замењива.1е су ио упуту и надзору управитеља п наставнпка оне учитеље и учптељице, који су на краће време одсуствовали. Сви наставници београдских народних школа, учитељи, учптељнце п приправнпце показивали су се и у току ове школске године с врло неједнаком марљивошћу п наклоношћу како према онпм упутима, које сам им давао у школскоме раду за време обилажења школа и приликом држања учитељских месних већа, тако и према свима оним пословпма, који су предузимани и који су бнли намераванн да се предузму, једпно радн њиховога личног усавршавања п ради унапређења школске наставе п васпитања. По овоме би се могла ценити, чини ми се, и њихова јача пли слабија љубав и преданост према позиву и задатку, који треба да изврше као учитељи и васпитачи народнога подмлатка. III Школска н месна учитељска већа У свакој београдској народној школи наставници су држали под нредседннштвом својпх управитеља преко годнне впше школских већа, о којима су вођени и записници. На тим својнм школским већима наставници су узајамним договором утврђпвалн поглавпто начин хармоничног поступања у настави и васпптању. Предмет већања и претресања била су на овим већима парочито ова питања: Како да се одржава ред међу наставницима и међу ученицима у школн за време рада и у школским двориштима за време пауза; о једнаком поступању при давању домаћих задатака; о стварању и прикупљању збирака за очигледну наставу; о снабдевању оделом и другим потребама сиротних ђака; о држању школских прослава и свечаности; о предавању ручнога рада у мушким школама; о увођењу и извршењу новога наставног програма; о распоређивању наставнпх предмета на недељне дане и часове; о увођењу ђачких штедионица у неким школама; о сазивању и држању родитељских састанака ради договора о вођењу надзора над децом и уиућивању деце на ред у кући и на улици; о заједничком раду на сузбијању и отклањању оних утицаја, који би били штетнн по здравље ђака, и нарочито на сузбијању заразннх болести, — и о другим разнпм питањима, која се тичу појединих школа и њихових рејона. Вашим расписом од 12. Фебруара прошле годпне ПБр. 1630, наређено је, да се ради заједничког и личног усавршавања наставннка у школскоме раду приређује сваке недеље по једно угледно предавање на месном учитељском ве&у. Од овога расписа одступило се у току ове школске године по усменом Вашем одобрењу, а по жељи београдских учитеља у толико, што су та угледна предавања приређивана по могућству сваке друге недеље, и што нису држана у недељне и празничне дане, него суботом после подне од 3 —5 сати. Тога ради у овој школској години бнло је мање угледних предавања него у прошлој години. Да би се сви наставници, како они који би били одређени да држе угледна предавања, тако н они, који би по том учествовали у разговору о тим предавањима и у претресању оних дидактичних и методичних питања, која се том