Prosvetni glasnik

788

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

шавају такве радње н такве забаве, какве баш треба деди, какве тражи дечји дух и тело. Остављајући овом приликом забаве друге, ја ћу рећи још коју само о песмама с покретима или и^рама уз певање. Та врста забављања је једна од најважпијих, а деци најмилијих. А, као што и напред рекох, ми баш таквих ствари најмање имамо, те ће и нашим будућим забавиштима ова оскудица битп једна од најтежих у самом раду. Ово исто је потребно, бар у неколико, н основним школама. Гледајући онај рад у чешким забавиштима и размишљајући шта би се могло удесити за пашу децу, како за забавишта тако и за основну школу, ја сам чинио неке покушаје да удесим што год за ову потребу. Нешто од тога износим овде. Има песама, које се певају по нашим основним школама, а могло би се уз то певање додати и нешто кретања тела. Ја сам нешто од тога и изводио са ђацима својим и уверио сам се да је то мило децн чак и старијих разреда. Тако н. пр. песма Млади занатлија пева се у нашим школама у две мелодије (једна од Топаловића, а друга не знам од кога беше). Уз то певање могу деца и радити онако како раде занатлије у радионицама својим. Ђацима се покаже како ради столар, ковач, како обућар, кројач и т. д. Онда се сваком ђаку одреди посао: један да. тестерише, други да кује, трећи да шије и т. д. И сад сви почну певати и у исто време радити онако, као што се у радионици с алатима ради. Песма: Тице поје, ето зоре! И гласи се звона оре: Бим, баи, бин, бам! може се певати уз оваке покрете: Деца корачају лаганим кораком по такту песме саме, а кад дођу до онога: бим, бам, онда се мало погну напред и обесе руке доле, па клате лево и десно и руке и цело тело имитирајући како се звоно клати и звони: бим, бам. Песма: Ает, лет, тичице мале, која се такође пева у нашим осн школама п која је и лепа и лаке мелодије, може да се пева уз оваке покрете: Ако се пева у школи, за клупама, онда деца стојећи подигну руке до рамена и наместе их као крила, па онда, певајући песму лагано, по такту машу рукама као тице крилима. Ако се пева у дворишту, онда се још боље може извести овако: Деца подигну исто тако руке и певајући машу рукама, али уз то још ситним касом трче, те летење још боље престављају. Мелодије ове три песме лаке су, те се могу певати и у дечјим забавиштима, а у основним школама пак, кад се ове песме већ уче, не треба учитељи да се устежу, да опробају и извођење ових покрета уз певање. Ко опроба то, увериће се како то деци годи више од самог пе-