Prosvetni glasnik
\Ј ^
ШЕ010КИ ЛЕТОПИО
ИЗВЕШТАЈИ НАДЗОРНИКА НАРОДНИХ ШКОЛА ЗА 1899. И 1900. ШКОЛ. ГОД, Годишљи извештај о Народним Шкодама за округ Подринеки
Госиодину Шинистру Просвете и Црквених Послова Прегледавши све шкоде и оценившп иаставнички рад у повереном ми округу, част ми је, на основу члана 86. Закона о Народним школама, иоднети овај извештај: I. Наставници и настава. У нојединим кондуит-дистама иаставничким забележено је, по могућству, све што је од значаја по рад и карактер наставнички, а у опште, може се рећи, да су наставници и наставнице ове годпне веома марљиво и озбиљно вршили наставничку службу и да је успе^ у настави веома иовољан, тако, да општа оцена наставничког рада износи преко „врло добар" (4,3). Ну, и ако је таква општа оцена наставничког рада, ипак морам признати, да сам при оцењивању имао у виду све околности, у којима се школе и наставници налазе, те сам и блажом мером оцењивао, желећи, да тај важан посао извршим, по могућству, правилно н савесно. У свима народним школама овога округа радило је 154 наставника и наставница, од којих је 150 радило у нижим а четири у вишим школама. У њиховом раду огледа се различна спрема, виде се разне методе и по целокупном утиску, који се при прегледу њихова рада добија, наставници би се могли овако класифицирати: има једна добра трећина наставника, који се у раду држе рационалне методе и чије школе имају тип право педаготпкњ То су наставници, који имају врло добру спрему теоријску и који се озбиљно труде, да своје знање педагошко иравилно примене. У другу групу долазе наставници, који имају мање школске, теоријеке спреме, но који имају довољно наставничког искуства, и који као рутинирани школски радници умеју извршити поверени им посао и у настави постићи врло добар успех. У њиховом раду не види се, истина, потребна и права методичност; школа им нема чисто педагошки карактер, али њихов труд је хвале достојан. Таквих је наставника већина у округу. То су прави емпиричари наставници. У трећу групу спада приличан број наставника, који без обзира на сирему гледе, да што лакшим путем изврше оно, што је по наставном програму прописано, и тога ради допуштају да се ученици служе много