Prosvetni glasnik

736

просветни гласник

Тћ. Них1еу, вгипс1ги§е <1ег Апа1;оппе <1ег теегћеПозеп ТћЈеге. Оеи1бсћс Аиб^аће уоп 1)г. 8реп§е1. Бејрг1§, 1888. Тк. Них1еу, НапсШисћ (1ег Апа1отЈе (1ег АУегћеШиеге. Беи^есћ уоп Бг. Ка1;2е1. Вгев1аи, 1873.

ИЗ „МЕТОДИКЕ РАЧУНАЊА" од СРЕТ. М. АЏИЂА

Поступност у рачунању. Овде ће се изложити: 1. шта је постуиност у опште, 2. о поступности у распореду целокуиног рачунског градпва, 3. о поступности у поједпвостима при настави из рачунања н 4. колико се треба задржати на једној бројној групи. 1. Поступкост у настави зове се такав поступак, кад се у настави иде понајлак од лакшега к тежему, од познатога к непознатому, од простијега ка сложенијему. Ту оно што је раније научено служи као оеновица ономе што ће се тек учити, већ постигнут развитак душевни служи као помоћ ономе душевном развијању које треба да наступи, ранији успеси служе као темељ ономе што ће се даље зидати. А у томе даљем учењу, развијању, зидању душевном на основи ранијега, иде се не скоком и трком, већ понајлак, све ступањ по стуиањ, све корак по корак, поуздано и стално. На тај начин буду деци: настава — дакша, успеси — бржи а знање — поузданпје и трајашннје, јер је без прекида и без празнина. И цео се дечји дух развија на овај начнн самостадније, а тиме правидније и природније. Тек кад је поступност заступљена у настави у пуној мери, могућно је радити са успехом благотворном хевристичком мето^ом, где се питањима изазивају деца да својим ранијим тековинама душевним сама суделују у своа сопственом даљем развијању и усавршавању душевном. Рачунање, као наставни предмет Народне школе, има ту добру страну, што је сам по себи већ тако подесан за поступно изучавање,.да ће мучно бити и којега другога предмета у којем би то бидо јаче заступљено. 2. Поступност у распореду цедокупног рачунског градива у свим разредима Народне школе већ је, у гдавноме, обедежена у званичним На-