Prosvetni glasnik
НАУКА И НАСТАВА
741
25 + 4 но 25 4-10 (јер је при поступном учењу однос 5+4 већ утврђен и течан, дол се додавање по 10 и 10 сад тек учи); или као што је деди увек лакше на већу количину додати мању него на мању већу, те им је лакша операција 7 + 3 но 3 + 7, лакша 46 + 14 него 14+46; или као што је деци теже ка*. се при рачунању прелази у другу десетицу но кад се остаје у истој, те је тежа операццја 42 — 4 него 48 — 6, тежа 44 —18 него 44—23; и тако даље. Да би се што боље уочила ова поступност у појединостима најбоље ће бити изнети овде целу ностунност у обради једне бројне групе из наставног градива. Узмимо за пример бројну групу 30 до 35. Обрада усменог сабирања у овој бројној групи може се поделити пре свега на две веће групе: на изучавање нових бројних односа од 30 до 35 и на везивање тога новог знања са старим прелазећи бројне односе од 1 до 35. Свака од ове две веће групе може се поделити опет на неколико мањих веџбања, од којим ће свако претходно бити лакше од оних која ће доћи за њим, а у исто време и њина подлога. Свако веџбање, означено римском циФром, састојаће се опет из ноколико поступно удешених примера. Ево тих веџбања при учењу новога: I II III IV 30 + 1 = 31 30 + 2 31 + 2 32 + 2 31 + 1 = 32 30 + 3 31 + 3 33 + 2 32 + 1 = 33 30 + 4 31 + 4 32 + 3 33 + 1 = 34 30 + 5 34 + 1 = 35 Еад се тачнпје размотре ова веџбања видеће се да је прво (I) нај простије и најлакше, јер није ништа друго до бројање од 30 до 35 изведено путем сабирања. Друго (II) је нешто врло мало теже од првога, чији ће процеси у доцнијем учењу рачунања постати лакши и од оних у првом. Остала су веџбања поступно све тежа и тежа. Кад се ово пзврши долазе веџбе у којима ће се ово ново знање везати за дотадање старо, које се може извести у овим даљим веџбањима: V
VI
VII
VIII
IX
(29 + 1)
(28 + 2)
(27 + 3)
25 + 10
24 + 11
29 + 2
28 + 3
27+4
24 + 9
23 + 12
29 + 3
28 + 4
27 + 6
23 + 8
22 + 13
29 + 4
28 + 5
26 + 5
24 + 10
21 + 14
29 + 5
28 + 6
26 + 6
23 + 10
20 + 15
29 + 6
28 + 7
27 + 8
22 + 9
ит.д.
26 + 9
22 + 10