Prosvetni glasnik

'740

ПРОСВВТНИ ГЛАСНИК

По овом обрасцу овде може сваки учитељ удесити сам нов образац ове поступности, краћи или гаири од овога, а према ученицима и другим приликама у којима ради дотични разред. Ове се бројне групе прелазе на овај начин: а) у свакој се бројној групи пређе најпре сабирање, па одузимање, па комбишване радње па множење и комбииовање радње, па дељење и комбиновање радње (или: сабирање и множење, па одузимање и дељење), и б) сваки од ових видова рачунања пређе се најпре очигдедно, па се ради именованим бројевима, иа у чистим бројевима, па се решавају стварни задаци из живота. Увек се најпре ради усмено па писмено, и то од II раз. где је удесније после сваког усменог веџбања и писмено, а где не онда после обраде једне бројне групе усмено врши се обрада њена и писмено. (0 овоме се говори опширније на другом месту у „Методици рачунања"). 3. Поступиост у поједипостила тиче се поступног изучавања. оиих горе означених појединих рачунских група, и поједнних делова и облика (видова) рачунања (нпр.: сабирање, одузимање, множење, дељење; појам о разломцица, рачунање с раздомљеним бројевима, правило тројно итд.) Да настава у рачунању буде пријатна и дака, а успех поуздан и трајан, није довољно да се само поступно распореди цедокупно рачунско градиво, већ се мора опет удесити по поступности и сваки одељак тога градива, и сваки мањи саставни део тога таквога одељка, па и свака радња у њему, тако да дечји дух неосетно прелази од познатога на ново и непознато, од лакшега и простијега на теже и сложеније, те да свуда оно раније научено послужи као подлога за оно што ће се доцније учити и да деца скоро неосетно помоћу наученога и познатога изуче оно што још не знају и што им је непозпато. И ако ова врло важна ствар овако на први поглед изгледа јасна и разумљива опет при њену извођењу наилази почетник на безбројне нејасности, те се сваки час губи по странпутицама или удара врло тешким пречицама, где дечји дух брзо посустане као кад би се ишло брзо узбрдо. За потпуно њено извођење треба да су учитељу познати они многобројни скривени кутићи дечјега духа, који се по некад откривају само дугогодишњом пажљивом практиком, а о којима је често тешко дати тачна и несумњива психолошка објашњења. Такве су нпр. оне нојаве што се деца одмах лако збуне кад им у писменом рачунању дође рад с нулама, те им је при учењу тога рачунања лакша операција 79 — 14 но 79 — 10, док је у усменом одузимању ових истих бројева лакша операција 79 — 10 од операције 79 — 14; или као што је и у усменом и у писменом рачунању док се оно још учи, лакша операција