Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

743

I

б) у дељепу: II III

32 : 4 35 : 5

32 : 8 I (32 : 2) 35 : 7 I (34 : 2) | (33:3) (Задаци у загради не морају се радити).

Ево једног другог примера где се у бројној групи од 50 до 80 (у школи где су деца напреднија) предази усмено сабирање поступно на скраћенији начин, тако да се после мало веџаба у новим бројним односима (I) одмах ирелази на везивање тога новога знања са старим (II—V), но том се опет врше друге веџбе новим знањем (VI—VIII), па се онда опет доводи то у везу са старии (IX и X), те се цео ток ноступности скраћује. Ово је могућно с тога што су деца код ове бројне групе већ то.шко упућена у рачунању, да пм и веџбање у новим бројним односима није ништа друго до нонављање пређашњега само с већим ко.шчинама. Веџбања су ова:;

I

II

III

IV

V,

50 + 10

40 + 20

30 + 30

20 + 40

10 + 50

50 + 15

40 + 26

30 + 39

20 + 44

10 4- 55

50 + 17

40 + 30

30 + 40

20 + 50

10 + 60

50 + 20

40 + 38

30 + 43

20 + 58

10 + 69

50 + 28

40 + 40

30 + 47

20 + 60

10 + 70

50 + 30

30 + 50

VI VII VIII IX X

52 + 18

55 + 15

57 + 13

42 + 24

46 + 10

52 + 20

55 + 24

57 + 23

42 + 36

46 + 18

52 + 23

55 + 19

57 + 18

42 + 27

47 + 20

52 + 26

56 + 24

58 + 22

43 + 29

47 + 19

52 + 30

56 + 18

58 + 19

44 + 35

48 + 12

45 + 34

49 + 25

ит.д.

Ради потпуности ево једног прпмера из аисменог рада у бројној групи 50—80. Тако иисмено сабирање би се могдо извести потпуно у овим веџбањпма: I + 5 ) рде се са бирају само јединице, ал.и је збир јединица мањи ^ ( °Д Десетице. 75 -)- 3 )