Prosvetni glasnik
НАУКА И НАСТАВА
743
I
б) у дељепу: II III
32 : 4 35 : 5
32 : 8 I (32 : 2) 35 : 7 I (34 : 2) | (33:3) (Задаци у загради не морају се радити).
Ево једног другог примера где се у бројној групи од 50 до 80 (у школи где су деца напреднија) предази усмено сабирање поступно на скраћенији начин, тако да се после мало веџаба у новим бројним односима (I) одмах ирелази на везивање тога новога знања са старим (II—V), но том се опет врше друге веџбе новим знањем (VI—VIII), па се онда опет доводи то у везу са старии (IX и X), те се цео ток ноступности скраћује. Ово је могућно с тога што су деца код ове бројне групе већ то.шко упућена у рачунању, да пм и веџбање у новим бројним односима није ништа друго до нонављање пређашњега само с већим ко.шчинама. Веџбања су ова:;
I
II
III
IV
V,
50 + 10
40 + 20
30 + 30
20 + 40
10 + 50
50 + 15
40 + 26
30 + 39
20 + 44
10 4- 55
50 + 17
40 + 30
30 + 40
20 + 50
10 + 60
50 + 20
40 + 38
30 + 43
20 + 58
10 + 69
50 + 28
40 + 40
30 + 47
20 + 60
10 + 70
50 + 30
30 + 50
VI VII VIII IX X
52 + 18
55 + 15
57 + 13
42 + 24
46 + 10
52 + 20
55 + 24
57 + 23
42 + 36
46 + 18
52 + 23
55 + 19
57 + 18
42 + 27
47 + 20
52 + 26
56 + 24
58 + 22
43 + 29
47 + 19
52 + 30
56 + 18
58 + 19
44 + 35
48 + 12
45 + 34
49 + 25
ит.д.
Ради потпуности ево једног прпмера из аисменог рада у бројној групи 50—80. Тако иисмено сабирање би се могдо извести потпуно у овим веџбањпма: I + 5 ) рде се са бирају само јединице, ал.и је збир јединица мањи ^ ( °Д Десетице. 75 -)- 3 )