Prosvetni glasnik

НАУКД И НАСТАВА

751

Стручно усавршавање учптељево, носле свршене учитељске школе, бнва у школи и ван школе. У школи је оно више практично, а ван школе иретежно теоретично; тамо учитељ примењује педагошка начела, а овде их на ново испитује, поредећи педагошку теорију са својом школском ираксом. Уз то он и даље проучава и прати нарочито оне науке и вештине, које предаје у школи; јер он не сме изостати иза сувременога развитка наука и вештина. Због тога је корисно, да учитељ учествује у учитељским дружинама и у курсовима за шродужно образовање учитеља, и да походи изложбе школских ствари; и зато је потребно, да он прати нарочито иедагогике листове, да проучава педагошке сиисе, и да, по могућности, суделује у школској књижевноети. Учитељев је рад и положај такав, да он може бити углед својој околини у иатриотским, националним, економним и другим опште-корисним подузећима. Он може суделовати при оснивавву и одржавању месне читаонице, књижнице, певачке дружнне, земљорадничкога удружења. Друштва за просвећивање српскога народа, Српске Књижевне Задруге, Друштва Светога Саве, Друштва Краљ Дечански и т. д. Његов иородични п грађански живот треба такође да буде иримеран ; с тога се он не сме одавати страстима, које би понижавале његов углед пред ученицима и пред грађанима, те би, услед тога, његов рад у таквом месту био безуспешан и немогућан.

НАСТАВА У НОРВЕШКОЈ

Пред отварање Париске Изложбе израђено је и на Француски језик преведено знаменито дело: 1<а Ћопеде, које обухвата све односе, установе и тековине норвешке. Књига има 645 стр. велике осмине, а у додатку су штампани: Устав Норвешке, акт о унији са Шведском и регистар. Дело има 39 одељака, радили су га најбољи стручњаци, а под редакцијом двојице спремних књижевних радника. Ми смо из овог дела, а из одељка „ Јавна наетава " извели исцрпно све важније чињенице, да би упознали читаоце „Просв. Гласника" са наставом у овој земљи, која је у просветном погледу послужила за углед и већим дрзкавама. Чињенице су ове интересантне, нарочито кад их српски читаоци упореде са Фактима које пружа наша настава. I Основна настава Напредак и усавршавање основних школа били су за читав век предмет народног старања. Још 1739. год. издато је наређење о увођењу обавезне наставе за све, и оснивању сталних школа у свакој парохији.

<*