Prosvetni glasnik
НАУКА И НАСТАВА
713
због трајне телесне болести, јер министар сматра да је „недостојно и неправо да учитељ, кога ова несрећа снађе, буде исте судбине као и несиреман и несавестан учитељ". Да би се стало на пут самовољи председника, који су према основном закону имали право да удале из службе учитеља у ванредним случајевима, стављено је у дужност обласним старешинама да такву одлуку, по саслушању обе заинтересоване стране, или иотврде или пониште у року од осам дана. Држећи се строго закона у дисциплинарним поступдима ваља да се у будуће „избегава свака сумња у партаичност судија". На случај спора између општине и учитеља неће ни једаи члан школскога одбора, који је у исто време и члан обласне школске управе, судедовати у расправи спора; право да се учитељ може бранити још је више проширено. Од 218 чл. Ке§о1атеи1;о §епега1е да споменемо још ове: Чл. 6. Општине испод 800 становника могу место мушке и женске гаколе отворити мешовиту школу с тим да учитељиди дају плату, коју би имао учитељ по закону. Чл. 14. Општине могу за ниже разреде мушких школа узети учитељице, али да им дају потпуне учитељске плате. Чл. 23. Школски одбори и општински надзорници немају права издавати учитељима дидактичка упутства и заповести. Ако им се учини гато сумњиво или мисле да је недопугатено, нека своје примедбе одмах доставе краљевском гаколском надзорнику, да би он, по свом нахођењу, предузео потребне мере. Чл. 27. садржи прописе о постављању школских надзорника од стране општине (ГИгеМоге сШаШсо); њихова су права сллчна правима месних гаколских надзорника у Пруској. Чл. 146.-155 одређују постављање учитеља. Учитељски се кандидати постављају за приправнике и у томе положају остају до навргаенр 22 године живота, затим за учитеље на две године, и, ако остану у истим местима, на гаест година. Добије ли учитељ крајем овога рока сведоџбу од обласне гаколске управе да је беспрекорно вргаио дужност, онда се утврђује доживотно за учитеља у истом месту. Чл. 160. Ни у којем случају не сме учитељ бити прекорен пред ученицима ни од његових административних ни стручних стареннгаа. Чл. 177.-201 одређују дисциплинарне мере тачно и правично, да је учитељ сигуран да у свако доба дође до својих права. Раније споменутим Мпшош, рго§ганпш, огапо од 29. новембра 1894. г. и упутствима и програмима за нове наставне предмете (пољопривреду, ручни рад, хигијенске поуке и газдинство) италијанске су народне гаколе добиле чисто практичан карактер. Народна школа треба, како је 1888. и 1894. г. ВассеШ поново нагласио, да развије учениково тело, бистрину духа и осећање за оно гато је право. Дати су и изврсни дидактички упути. Ево само гата се отприлике каже за васпитачеву личност. Ва-