Prosvetni glasnik
82 4
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИЕ
требљавана гласовна аетода, која је за учење гдасовних симбола нашег језика најподеснија. Трећа група предмета из ове прве — хуманистичке груле — јесу школске уметности. Задатак ове наставе јесте развијање естетичких осећања. То развијање есгетичких осећања може да буде двојако: или се та осећања појављују у иосматрању или у ствараму лепих предмета. И у једном и у другом случају можемо имати наизменичну примену и наших осећања и нашег разума. Естетичка се осећања јављају у вези са опажајима спољашњих предмета или појава, ако разнородност и множина тих опажаја дође у извесна јединства: хармонију, ритмику, симетрију и т. д. Само рашчлањавање оиога комплекса опажаја, који се назива лепим предметом, као и састављање делова његових у делину — јесте посао нашег ума. Али сем тога умнога рада, човек се подаје укупном упечатку те целине и тада то јединство у множини појединих опажаја изазива осећање пријатности, које називамо естетичким осећањем. Васиитна важност овог осећања је у томе, што се опо слива с осталим осећањима и тиме их појачава. У стварању естетичких предмета имамо још једну страну: техничку страну уметности. Да се дође до потребне техничке извежбаности у стварању естетичких предмета, мора се ићи поступно, и тешкоће, које се на томе путу могу појавити, не смеју никако помутити чистоћу естетичких осећања. С тога је боље, ако се у настави ове врсте постигне и мање савршенство у стварању, али јаче осећање, него ли обратно. Наставниди-ице у иовереном ми школском округу нису схватили задатак уметничког градива у школи овако, како сам овде изложио, или се бар то нс може видети из успеха, што су га постигли у појединим уметностима. У основној школи се уче ове уметности: певање и декламовање, цртање, лепо писање, и гимнастика. Тежња учитеља је била, да се у свима тим уметностима дође до извесне извежбаности, до извесног објективног успеха па макар било или не било притом појаве естетичких осећања. Па и с тога гледишта је усиех повољан само у иевању. У осталим уметностима у већпни случајева је успех недовољан, а то долази једно с тога, што није било нравилног и поступног избора градива, а друго с тога, што је извођење било неправилно. С тога, што се до сада придавала највећа вредност предметима, који ноглавито развијају интелект учеников, као што су рачун, граматика и т. д., јер се знање сматрало као циљ васколиког наставног посла, учитељи су често занемаривали уметности у своме раду, сматрајући их често као сиоредну ствар у настави, на чак и као луксуз. У колико се могло, иотписати је утицао, да се ти погледи о томе измене и да се у томе пође на боље. Друга половина наставног градива у народној школиЈесте она група, која се назива реалистичком. Она има да упозна ученике са поприштем његовога будућег кретања, његове воље. Градиво за ову груну предмета се позајмљује из природних наука и математике. Градиво из природних наука се бави стварном страном природе, испитујући природне предмете и појаве, а градиво из математике се бави Формалном страном њиховом. С тога је потребно да се матетатика у народној школи проучава на предметима, што нам их пружа природњачко градиво, те се на тај начин успоставља јединство мисли у овој групи предмета. Ну, сем тога јединства, потребно је, да ова група иредмета буде у вези и са хуманнстпчком групом предмета. То се Јединство постизава помоћу