Prosvetni glasnik

56*

НАУКА И НАСТАВА

ФИЛОСОФСКИ ФАКУЛТЕТ И СРЕДЊЕ ШКОЛЕ

Фидософскц Факудтет и средње школе стоје у зависности једно од другога. Напредак философскога факултета зависи од ваљаности претходне спреме, коју дају средње школе слушаоцима овога Факултета ; а напредак средњих гикола зависи од соллдне научне спреме наставника средњих школа, коју даје философски Факултет. Што зрелији учениди, у интелектуадном и моралном погледу, улазе у Велику Школу, тим се више може радити с њима у наукама и вештинама, које они изберу, и тим се боље могу спремити и извежбати за доцнији рад у школама и у другим државним заводима. С тога су за довољан или недовољан успех средње и више наставе одговорни и наставници средњих школа и проФесори Велике Школе, и ако та одговорност може бити неједнака на једној и другој страни. Али има случајева, где за недовољан успех нису криви проФесори; јер они се у свом раду крећу у границама закона, које држава прописује. Напредак школа зависи у многом од њихова уређења, које је законом утврђено. Тако н. п. учење у нашим средњим школама трајало је раније шест и седам година, а сад траје осам година; учење у философском Факултету трајало је три године, а сад траје четири године; — а, то је, на сваки начин, напредак, јер се за дуже време може више научити и урадити, и млад човек издази сад зрелији из дотичне школе и способнији за оне радове, које врши после свршене школе. После, пређе је у средњим школама превлађивало учење наставних предмета од речи до речи на памет, а сад превлађује самостално раздишљање; тако је и Факултетско образовање раније било само слушање и примање иепрекидних предавања, а сад уз то иде и самосталан рад у академијским семинарима, кабинетима, лабораторијама и другим научним заводима ; а оваквим се учењем постизава најбољи успех, како у средњој школи, тако и у философском Факултету.