Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

1041

народно школоваље. Од тога доба извршене су трајне и простране реФорме, међу којима особито важно место заузима заснивање девојачких лицеја (^усеез с1ез јеипез (Шез) г. 1880. Потребу тих шкода изазвао је био целокупни дотадапши развитак, који смо подробно изнели у историјском прегдеду. Предавања, која је покренуо Бигиу нмађај^ разне недостатке и не одговараху потребама у довољној мери. Тога ради године 1879 СатШе 8ее, тадангњи посланик, поднеоје предлог, да држава уз припомоћ општина и округа, отвори средње заводе девојачке у већим градовима Француским. Предлог свој образложио је као природан резултат дотадашњега развитка. Предлог је гласио овако : 1. Засноваће се заводи намењени искључиво за средњешколско образовање девојажа. 2. Те ће заводе отворити држава у градовима: Вогс1еаих, Бгјоп, СгепоМе, 1л11е, ћуоп, МагвеШе, Nапсу, Рапв, ХаШев, Кешз, Коиеп. 3. Такве заводе моћи ће заснивати окрузи, општине, појединци. 4. Држава ће водити трошак око завода, које сама оснује. Ипак, издатке око подизања, спреме и одржања завода подмириваће на пола округ, а на пола град, где завод буде подигнут. 5. Трошак око завода, које оснују окрузи, онштине, појединци, водиће они сами. Ипак, држава им може указивати помоћ с обзиром на корисност и значај тих завода, као и на жртве, на које су се окрузи, општине, појединци обвезали. 6. Ти су заводи удешени за ученице екстернаткиње и интернаткиње. 7. У заводима, које држава заснује. трошак око интерната водиће она сама. Изузетно пак издатке око подизања, спреме и одржавања подмириваће на пола округ а на пола град, где завод буде заснован. 8. Држава ће основати за интернаткиње (па биле то ученице или оне које се тамо за учитељски позив спремају) благодејанска места, чији број не сме бити мањи од десетине броја свих питомаца заводских. Округ и град, где завод буде заснован, свак за се одржаваће благодејанска места, чији целокупан број не сме бити мањи од двадесетине свих ученица заводских. И. појединци могу оснивати благодејанска места, потпуна или делимична, али минимална висина прилога не сме пасти испод четвртине једног благодејанског завештања. 9. Држава може оснивати благодејанска места у заводима, које подигну окрузи, општине или појединци. 10. Благодејања, која заснује држава, округ или општина, даваће се путем конкурса. Благодејања, која оснују појединци, даваће се према погодбама које постави завештач и влада одобри. 11. Наставни предмети су обавезни и необавезни. 12. Обавезна настава обухвата: 1. Француски језик, 2. литерарну историју и Француску литературу, 3. ФИлозоФију, 4. Француску историју