Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

1055

год не буде удешено, да се помоћу њега може доћи до виших друштвених положаја, који захтевају академско образовање. Био је такођс спор и око тога, према какву приндипу треба давати та благодејања. Противниди иредлога нису се слагали, да се управи наставничкој повери тај посао. На тај начин по њихову суду био би отворен сдободан пролаз незаслуженој протекцији. Предлагано је било са многих страна, да се та благодејања дају путем конкурса према резултату претходних испита, као што се на пр. рекрутују слушаоци за велику нормалну школу. Решење о начину давања стипендија није доието у самом закону, већ је остављеио министарству за доцније време, да оно ствар уреди, сагласно са организацијом, која се, што се тога тиче, спремала за средње мушке школе. Остале измене од првобитног предлога комисије биле су у главном мањег лначаја, те нија потребно и њих помињати. На основу изнетпх предлога и дебатовања утврђен је закон о девојачким лицејима 21 децембра 1880 год. овако: 1. „Држава ће, уз припомоћ округа и општина установити заводе, намењене за средњешколско образовање девојака. 2. Ти ће заводи бити екстернати. Интернати ће им се моћи придодати на захтев окружних одбора, а према уговору између њих и државе. Управа ће бити иста као и за основне школе. 3. Држава, окрузи и општине у корист питомица интернаткиња и полупансионаткиња, ученица или оних, које се за учитељску службу спремају (е1етс8-таШ 'ез8е8), установиће благодејанска места, чији ће број бити одређен у оснивачком уговору између министра, округа и општина, где ће завод бити подигнут. 4. Настава обухвата: 1. моралне поуке, 2. Француски језик, гласно читање и барем јошједан од живих језика, 3. стару и нову литературу, 4. земљопис и космограФију, 5. историју народну и преглед општо историје, 6. аритметику, основе геометрије, хемије, Физике и јестаственице, 7. игијену, 8. кућевно газдинство, 9. ручни рад, 10. нека знања из обичајног права, 11. цртање, 12. свирање, 13. гимнастику. 5. Наставу религијску вршиће према жељи родитеља духовници разних вероисповести у самом заводу ученицама интернаткињама ван редовних школских часова. Духовнике разних вероисповести потврђиваће министар просвете. Они неће становати у заводу. 6. Биће могућно, да се средњешколским заводима придода нарочити курс из иедагогике. 7. У те средњешколске заводе примаће се само оне ученице, које положе испит за доказ способности за тако обучавање.