Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

1445

маћице. Али ова Гаја Деци.шја или Таиаквида је иешто сасвим друго но историјска личност. Та околност што се њена статуа иалазила у храму сабинског бога Сема Санка или Јуиитра Фидија, што је та статуа била предмет кудта и поштовања од стране римских матрона, показује да ми имамо пред собом једно божанство а не једну реалну жену. А к том истом резултату долази се и једним другим путем. Танаквила, краљица која прорпче велику будућпост свом мужу Тарквинију и Сервију Тулију, која овога, пошто јој је постао зет, доводи на престо на штету својих рођених синова, и која напослетку народу говори да слуша њеног љубимца Сервија с једног прозора (јепезГга) из двора, није друго до сама богиња Фортуна, која је, по старима, била драгана Сервија Тулија и која је имала обичај да га посећује кроз врата назвата Гепез1е11а. Антички писци пружали су многе и нарочите податке о односима између Фортуне и римског краља, и говорило се да је он управо стога подигао више храмова томе божанству. Још у позно доба, или до почетка царства, говорило се о једној тоги архајичног стила која је покривала статуу Сервија Тулија у храму Фортуне Девојке; шта више, они који су говорили о наклоности Танаквилиној према Сервију додавали су да је одело које је покривало ту статуу била начинила жена Тарквинија Приска. То хоће да каже да је Танаквили приписиват обичај по коме су римске девојке поклан.але „1е§и1ае" Фортунн Девојци. Из тога излази доста јасно да је Танаквила, божанство које је било обожавато на Квириналу под именом Гаја Цецилија. спојена и слепљена с богињом Фортуном која је имала храм на брегу Велији и у Форуму Боарију, на исти начин на који је етрурски херој Мастарна идентиФикован с римским Сервијем Тулијем. Гаја Цецилија, мудра н добра патрона која се брине о кући, која ради вуну, заштитница трудних жена, божанство је добио с Вестом. Она је била обожавана у храму бога Санка или Дија Фидија (Бшз ПсПиз), јер је била његова жена. Име Цецилија доводи се у везу с именом Саеси1из-а, Вулкановог сина, бога града Пренесте, чије је рођење било сасвим слично рођењу Сервија Тулија и краља Ромула и од кога су доводили своје порекло Цецилији у Риму. С друге стране очевидно је да је Цецилија богиња која представља јавно огњиште квириналског кварта, као што је Кака, Какова сестра, била Веста најстаријег насеља на Палатину. Како је Гаја Цецилија трансФормирана у Фортуну Вирго објашњава се тиме што су и једна и друга биле богиње заштитнице чедности. Може се још претпо' ставити да је том допринела једна од оних етимологија које су дале повода толиким другим легендама : Саесикз је доведен у везу с Цецилијима и Цекусом. С Цецилијом међутим могла је бити доведена у везу и Фортуна, коју је већ Пакувије назвао Саеса (Слепа. Гаја Цецилија и Танаквила у осталом нису слепљене само с култом Фортуне Виргине на Форуму Боварију и на брегу Велијиј него и с култом Венере Калве (Ће96 *