Prosvetni glasnik

92

11Р0СВЕТНИ ГЛАСНИК

„Путовао сељак, па у путу стигао на обалу неке повелике реке. Требало му је реку прећи, па стане премишљати, како ће? —- „„Овако не могу"" — вељаше у себи — ;;;; него да седнем на обалу, и да почекам, док сва вода отече. Онда ћу ласно сувим на ону другу страну."" —■ Па тако и учини. Скиде торбу с леђа, седе на обалу крај реке, подлакти се, и чекаше, да сва вода прође. Али гле чуда његова! Вал за валом... и она једнако тече... И тећи ће тако још дуго и дуго. Сељак неће дочекати, да сувим на ону страну пређе..." И ми би личили овом сељаку, ако бисмо чекали, да сувим и олако преко овог тешког и озбиљног питања пређемо. Неке жртве морамо поднети, али ће нам се те жртве убрзо стоструко исплатити. Не смемо ми чекати, да нам крила нарасту, која би нас лако у висине узнела — то јамачно нећемо дочекати — него морамо трудно узбрдице ићи, па често се баш ознојити и задувати, ако смо ради, да на врх стигнемо.

ПРИЖЕР У МОРАДНОЖ ВАСПИТАВАЊУ Дечји први велики учитељ, то је: аример. Смајлс. Пример је школа рода људског, и ни у којој другој не да се он истинито васпитати. Берк. Васпитавање се тиче развијања тела и духа васпитаникова. Морално васпитавање део је духовног васпитавања. У области духовног развијања уопште пример је од огромног утицаја. Но у моралном васпитавању чини се да је он најмоћнији. Ми управо и нисмо у стању да од једанпут обухватимо мислима сав значај који иример има у духовном развијању човекову — тако је он ведики. Пример врши свој моћни утицај на човека од колевке па до гроба — кад јаче кад слабије. Зато народна мудрост и каже: „Човек се учи док је жив". У млађим је годинама тај утицај много јачи, у старијим много слабији. У моралном је развијању пример у млађе доба, у доба васпитавања, од посве претежног значења. Непосредним примером тече васпитаник морално жкуство. Аоноје основица свеколиком моралном развијању и усавршавању аегову. Као