Prosvetni glasnik

380

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

V Прочитано је ггасмо г. Саве Антоновића, проФесора, којим извештава Савет, да не може реФеровати о „Земљопису за I разред средљих шкода" од проФесора Косте Ф. Ковачевића, и о „Земљопису за IV разред средњпх школа" од проФесора Срећка А. Мплетића, које мује Савет раније упутио на реФеровање. Савет је одлучио: 1, да се умоле гг. Владислав Сантнер, проФесор, и др. Манојло В. Смиљанић, супленат, да прегледају ,Земљопис за I разред средњих школа" од проФесора Косте Ф. Ковачевића и да Савету реФерују о томе, да ди се он може употребити као уџбеник у нижим разредима средњих школа; и 2, да се, поред раније одређеног реФерента д-ра Манојла В. Смиљанића, умоли и г. Владислав Сантнер да прегледа „Земљопис за IV разред средњих школа" од проФесора Срећка А. Милетића и да Савету реФерује о томе, да ли би се он могао употребити као уџбеник у нижим разредима средњих школа. VI Прочитан је реФерат г. Јосифа КовачевиКа, проФесора, о Прегледима за округло иисање од г. Виће Малетића, учитеља цртања у пензији, који је молио за одобрење, да се они могу употребити у основним школама као помоћно наставно средство при учењу округлог писања. РеФерат г. Ковачевића гласи: Г^авном Просветном Савету Писмом од 24. маја о. г. СБр. 19. Гл. Пр. Савет послао ми је на оцену „Српеко округло писање" од Виће Малетића и част ми је о томе поднети моје мишљење. Може бити да грешим ако кажем да у нашим шкодама најгоре стојимо са лепим писааем, али на жалост тако је. Од многих узрока тога неуспеха да напоменем само ова два: 1. Краснопису се не даје она важност, која се даје научнил предметима. Ученпк са слабом оценом из писања преводи се у старији разред. Стога ученици сматрају писање као нужно зло и не показују вољу за тај предмет, и тако наставник но може показати успех. 2. Школа нема никаквих помоћних средстава. Нема угледних зндних таблица нити згодних писанака, одакле би могли ученицп прегледати за време иисања. Ови прегледи (зидне таблице) треба да остану у разреду, да ђаци и за време одмора могу да их разгледају. 1 ) Да би се бар овај други узрок уклонио, израдио је г. Малетић прегледе за српско округло писање и нуди их као помоћно средство за округло пнсање. Да ли ови прегледи одговарају програму, и да ли су израђени по правнлима за округло писање, видеће се из мог одговора на два питања, која ми је Гл. Пр. Савет поставио.

') Ово вреди и за ириродне науке и географију. Кад се нојавн наставник у разреду нојављују се и нужне слике и мане, а чим нестане наставника са њим иестану и мане, а ђаци остају између четири гола зида. Ничега нема што би их привлачи .Л) иа какву душевну забаву иа онда штаће: дате се пгре, јуре се, дижу прашину, туку се и праве разредном старешини носла. Стога не треба штедити у ономе што користи наставп и успеху ђака.