Prosvetni glasnik

534

ПРОСВЕТПИ гллсинк

умеди писмено израчунати: 32—1 и 28—8, и ако су ти ученици рачунали мгтого теже задатке; разуме се уз ирипомоћ наставничку. И настава из вере, српскога језика и историје није ми се особито допада, јер сам нашао да је овдашњим наставницима и наставницама гдавна брига да ученици науче прописану грађу. Међутим ово није гдавно, већ кад савдадају наставну грађу, онда треба да дође и етичко суђење о томе, пошто се само на овај начин може потномоћи да се у ученика развију правидни етички судови, а тиме да се у души њиховој створе и морадне норме за потоњи рад у животу. По свршеном прегдеду свих шкода у појединим местима, ја сам на заједничком скупу скретао пажњу наставницима и наставницама да у будуће избегавају ове недостатке и да раде како то данашња наука захтева. Скренуо сам им пажњу и на то да упућују ученике да депше пишу, да ученичке радове поправљају, јер ме је један конкретни сдучај у Параћину приморао да учиним ову напомену. Једном речи ја сам свуда преиоручивао да се старају да настава из дана у дан буде боља и правиднија. И ја сам тврдо уверен, да ће ме посдушати, јер сам опазио да имају воље за рад, а кад тога има, онда је изван сумње да ће бити и све бољег рада. Л.ичном усавршавању учитеља и учитељица у Јагодини знатно ће помоћи и то што се овде вежбају ученици Учитељске Школе у шкодском раду по основним шкодама а под руковођењем прооесора г. Д. Рајичића. Баш кад сам дошао у основну шкоду овде, затекао сам ученике Учит. Шкоде да предају у свима одељењима, и тако сам имао придике видети и њихов рад, који ми се допао. Ну, ово што има у Јагодини, нема у другим местима (изузев још Адексинца), па зато и морају сами учитељи и учитељице више самостадно радити на томе. У томе им мора помагати и стални надзор. И доиста овај ндеадни задатак стадних надзорника најпречи је са претпоставком да је спољашња страна народних шкода у реду у сваком погдеду. * И у грађанским шкодама нашао сам да се озбиљно ради као и у основним, само ми је бидо жао што се у параћинској грађанској шкоди не предаје и странн језик, јер би то привукдо више ученика, а не предаје се зато што с почетка није бидо стручна наставника за ово. Ну, и ако се наставници озбиљно старају да одговоре своме задатку, а доказ је за то и ово: понеки ученици који су свршиди II р. грађанске шкоде иредазиди су у III р. гимназије пошто су накнадно покожиди испит из предмета, које у овој шкоди нису учиди, — ипак је у грађанским шкодама, које сам походио, врдо мадо ученика. У Параћину их има у I р. 27, у II р. 14, у III р. 7; у Јагодини: у I р. 6, у II р. 11, у III р. 3; у Паданци: у I р. 11, и у II р. 14. По уверавању неких наставника, можда ће већ до Ђурђева-дана, она 3 ученика из III р. у Јагодини иапустити шкоду. 1 ) Јасно је да ове три шкоде стају државу много због овако мадо ученика, а мадо их је у Јагодини на сву иридику што овде има и приватна гимназија, јер родитељи радије дају децу у гимназију него у грађанску шкоду, која још није стекда њихова поверења. Бидо је врдо

Ј ) Обистинило се.