Prosvetni glasnik
650
Д^ОСВЕТНИ ГЛАСНИК
у главним положајима према цртари и хоризонту. Привидно умањавање, скраћивање н измењивање иравда и облика. Перспектива управних, положених, косих и паралелних линија. Примена код геометријских слика, тела и најиростијих ствари. Вежбање у промењивању слике: улепшавање, увећавање и умањавање. Вежбање у цртању на памет. Наиомена. Сви се задаци раде по наставникову усменом и графичком тумачењу, посматрању перслективних изгледа на великим моделвма од дрвета или картона. Сваки се задатак ради упоредо у оба начина (пројективно и иерспективно) и то само у скици. Црта се писаљком у цртанкама. III. Разред Осветљење и сенчење. Практично, очигледно тумачење главних пачина осветљења на моделима и стварима: паралелно (природно) и централно (вештачко) осветљење. Правац осветљења.; полуосветљење и мрачна површина; сопствена, и бачена сенка; полусенка и језгро сенке; непосредно и посредно осветљење (рефлекс). Слободноручно пројективно и перспективно цртање и сенчење основних геометријских тела, архитектонских елемената, уметничко-занатских израђевина и лакгаих пластичких орнамената. Перспективно цртање и сенчење с природе (иојединих ствари, зграда и лакшнх предела). Нааомена. Црта се и сенчи писаљком, угљеном, двема кредаиа и растирачем на обојеној хартији (шп-рарјег), а ирема наставникову тумачењу појава светлости и сенке на моделима и стварима. Израђени се цртежи фиксирају. По могућности ученици ће радити и пером и кичицом (тушем и сепијом), а вежбаће се и у цртању и сенчењу на памет у заданим и замншљеним положајима и одређеном правцу освегљења. IV. Разред Боје и њихово слагање. Практично тумачење особина боја. Воја сунчеве светлости. Основне и мешане боје. Разликовање боја по чистоћи н јачини, и по естетичком угицају на око. Слагање складних и разноврсних боја. Примена боја на цртање равних орнамената, геометрнјских тела и простијих ствари, уз ирипомоћ зидних таблица и осталнх учила и средстава. Вежбање ученика, да простије равне орнаменте сами бојадишу складним бојама у заданом слогу. Наиомена. Ученици ће цртати и бојадисати па белој хартији у цртанкама. Поједини већп и тежи задаци радиће се на хартији разапетој на табли, цри чему се ученици вежбају да разапињу хартију п по потреби иеру покварене боје на цртежу. II. У РЕАДЦИ V. Разред Пластични и архитектонски елементи. Практично упознавање с пластичним орнаментима и њино слободноручно цртање, сенчење и бојадисање у иројективним и перспективним изгледима. Значај орнамената; разлике између равног и пупчастог орнамента; градиво и начин израде; плитак и дубок. иластични орнаменат (барељеф и орељеф), потпуни (округао) реље®.