Prosvetni glasnik

РАДЊД ГЛАВНОГ ПРОСВЕТНОГ САВЕТА

573

деци основпе школе такве стварп ппкад не могу бити довољно јасне, нити прнпремају ученпке за какво пракгпчцо рачунање у животу, пошто такна читања не интересују практичпе рачунџије (С1 1, 1Л1 15 — 17). 68. Образац за решоње задатка 1 ј 1 је и за децу нејасан, и математички петачан (нпр. 3 : 250=30 : 250=300 : 250). 69. Ко завегатава своју имаовину на добротворне устпнове, тај, ако зиа колико му имање вреди, одреди тачно шта коме оставља, а само ако но зна одређено колико ће оставити после своје смртп, можо правити тестаменат у облику у ком је нзрађен задатак Б 8. Овај бп задатак био лепши и природнији када бп се у ирвој врсти ,46.845.75 динара" замсјпимо речима „све своје имање," а иред иоследњом (упитиом) реченидом када би стајало: „Имање вреди 46.845,75 дпнара". 70. У задатку 1Л 3 треба, природности радп, речи: „Сваки дан троши" заменити речима: Кад би свави дан трошио." (ТЛ1 13). 71. Прво разрешење задатка 1Ј 8 било је довољно да ученицп основпе школо схвате за њих доста тежак задатак. Друго је и неиотребно и нејасно, а има у њему и нетачности. Тако је леправилно рећи после „Једна десетина месеци износи 3 дана" „8 десетина чипе 0,3X8=24 дана". Јер оно 0,3 ако су дани, онда је 0,3X8=24 дапа, а ако су месеци, опда 0,ЗХ 8 = 2 14 месеца, а пије ни једно ни друго ; требало је просто рећи 3 дана Х8=24 дана. 72. Задатак 1Л1 12 је тежак за децу основне школе, а нпје од велике вредности. 73. Задатак МП 3 треба понравиги у смислу напомене 11. („6 дана"). 74. Кад се на једној царинарници наилаги за 8 месеца извесна сума, онда се може питати „Колико долази на 1 месец," али нема места питању „Колико је наалаЛено за 3. . . месеца" јер се то ие може рачупом дознати. 75. Кад год се у рачунском уџбенику изнесу обрасци за ппсмено рачунање, они треба да буду ио могућству јаспи и потиунн, како би се њима ученици, у случају потребе, занста моглп и користити. Ту треба онда унотребпти и речи које се говоре при нисменом израчунавању неког задатка (види 63. и 64. напомену); али и краћи наговештајц у чистим бројевима могу ученицима користитп, ако су довољно ирегледни. Такав није образац за писмени рад задатка 1ЛУ 2; треба да буде овакав: 25 Кг. 27,5 дин. 225 Кг. : 25 Кг. =9 пута 27,5 дин. Х9=247,5 динара. 76. Да ли се гдегод продаје млеко по 43 паре (1ЛУ 5)? 77. Код задатка 1ЛУ 12 требало је назначити колико табака има једно туце хартије, јер се код пас туце дво-јако схвата, правилно, као дванаест комада, и погрешно, као 10 комада. 78. Задатав 1ЛУ 17 управо и не опада у правило тројно, јер има само два броја (друго-споменути и разломак) са који.ча се рачуна; ирви је број могао и изостаги па опет рачун да се добро изради. Тако се могло рећи да је вино продано за „неко време" па опет да се пита колико би се вина продало за половипу тога времена. 79. Јаја у задатку КУ 7, и пилићп у задатку БУ 8, прилично су скупи за наше прилике. 80. Овај Светозар у задатку 1ЛЛ 3 мора да је нека распикућа кад се на четири места задужује на толике грдне суме. А да се лакомислено задужује види се по томе, што највећу суму новаца узима од највећег интерешџије.-