Prosvetni glasnik

578

ПРОСВЕТНИ Г.1АСНИК

Место досадашњега оцењивања успеха у школском раду, којејевсћином бидо неправично, а често је понижавадо насгавнике, Комисија је нредложида други начин оцењивања успеха и владања наставника, којн је сличан чиновничком кондуитовању. Док није било сталнога надзора у шкодама, донде је, може бити, досадашњи начии оцењивања био и оиравдан; а сад, кад се заводи потпуно стручан и ста-дан надзор, нема те потребе. Ирема мишљењу Комисије, успех у настави ценио би надзорник према прописним наставним програмима, на ако у некој шкоди не би било довољно успеха, а кривица би бида до наставника, онда би он био кажњен. Ово је, свакојако правичније и достојније, иего што је то до сад бидо. Што се тиче кажњавања наставника, комисија налази да у закону не треба ређати разне кривице и одређивати казне за њих, јер ово зависи од разних окодности које се све не могу предвидети, него је довољно да се помену све гдавније дужности њене, за невршење којих или за недовољно вршење наддежне школске власти нзричу казне, иошто се кривице иследе и докажу. Комисија је претресала и питање о удатим учитељицама, па је нашда да интереси шкоде захтевају, да учитељица, кад се уда, не може и даље остати у служби; јер она- поред породпчних дужности, као мати и као домаћица, које су исто тако важне и исто тако тешке, као и шкодске дужности, не може ове последње вршити савесно и с пуном снагом. А што се пак допушта, да учитељице које су удате за учитеље, остају и даље у сдужби, то јо погдавито за то, што оне, у сдучају потребе, могу добити помоћ у шкодском раду од своји.ч мужева. У одељку који говорн о уарави и надзору, обухваћене су све шкодске вдасти и одређене су њихове дужности. 1. Мссни је школски одбор проширен; у њега удази и месни свештеник. У мањим су местима учитељ и свештеник једини представници интелигенције, и зато они морају ући у школски одбор. Свештеник је и по свом позиву дужан иотномагати школу и одржавати везу између ње II цркве. Као чдан шкодског одбора лакше ће то моКи чииити. 2., Окружни је школски одбор такође нроширен, нарочито људима из аросветне струке. Зато је он добио више дужности и већа права. Најгажније су, у том погледу, оне одредбе које говоре о окружном прирезу и окружној школској каси, о подмиривању шкодских потреба у појединпм шкодским општинама, и о издавању нопутнине учитељима, надзорницима и члановима окружнога школског одбора. 3., Дужности су уиравитеља основних школа ироширене; зато се од њих тражи јача спрема и веће искуство. Комисија је преддожила да се У женским школама постављају уиравитељке, надајући се да ће оне моћи вршити те дужности, нарочито оне које су свршиле учитељску школу. 4., Ироширене су и дужности наставничкога ве&и, чијн је рад сличан раду нроФесорскога савета у средњим школама. .5., Окружни и срески учитељски зборови држаће се поглавито ради узајамнога усавршавања у наставничком раду. Комисија се нада да ће се у том боље успевати иод управом стручних надзорника. 6., Окружни школски надзорници задржавају се и даље, али тако да они врше стручан и инструктиван надзор над школама. Зато се од њих тражи стручна сарема. И њихове су дужности овде проширене, а