Prosvetni glasnik
НАУКА II НАСТАВА
197
Италијани, Шпанци, Франдузи, Инглези, Немди. Само то неколико народа би.;ш су до данас нродуктивни; само су они давади тип литератури, философији , науци, политичком и социјалном животу свих осталих народа; они су до данас били представници човенанства, типови његови, ширећи га на све остале народе. И само мало народа, а можда и један само од њих, успеће да свој тип рашире на све остале народе, на човечанство, као што су само поједина племена давала свој тип многим другим племенима, целим народима. 4.). Тако је и историја почела бележењем и описивањем појединих, локалних радњи и догађаја, биограФијама и хроникама; па и сви најбољи производи античжих историка само су монограФије, опис] г јући само поједине догађаје, поједине народе и поједина времена. И прво је историја описивала искључиво политичке догађаје, ироцес периФери .је друштва, а у најновије доба она све више обухвата све стране и појаве живота људског, у простору и времену, и физички и психички, и практички и теоријски живот људски, обичаје и законе, религију и уметност, језик и писање, философију и науку, литературу и материјалну културу, и све Форме друштвеног живота људског, Фамилију и племе, народ и државу, — и његов економни живот. И са уздизањем човечанства до једне једине целине и историја се све више уздиже до једне .једине историје, која обухвата све историје појединих народа, и у којој Кс све историје појединнх народа бити само поједине епиЗоде велике драме човекове — човечанства; носилац историје све је мање поједиии јунак, поједини народ, поједино време, већ је све више цело човечанство, које није ништа друго него цео човек. И од човека, од његовог живота и односа, историја се све више шири на све стране и на све ствари; она све више постаје један од главних услова потпуног разумевања ствари. Све се више увиђа да пе само човек и његов ум имају историју, него и животиње и биље, и земља и сунцс, и цео козмос. Астрономија на највишем ступњу свом биће само историја козмоса, у којој ће и магле и сунца, и планете и месеци и системи сунаца, и хаос и ред, и гравитација. н еволуција, бити само поједини моменти, иоједини догађаји, које та историја козмоса има да опише и разјасни. 5.). Као што се историјски дух ирво концентрише на појединим етранама, гга се посде шири на све стране са тих појединих тачака, тако се и култ појединих божанстава шири до идеје једног општег бога, као што се поједина знања шире до општих закона појединих наука, као што се поједини закони наука шире до све мањег броја општих прлнципа, као тпто се поједини племенски дијалекти шире до националних језика и национални поједини језици до све мањег броја општих