Prosvetni glasnik

наука и настава

■237

Као што со види, овде нису ушли часови пшнастаке, ручног рада и војног велЈбања. На изучанање народног (норвешког говорног) језика обраћа се велика пажња. Он се сматра као најважнији иредмет, и о њему дужнп су водити бригу, т. ј. на њега обраћати пажњу, учитељи свих појединих предмета. Од ученика тражи се у логнчној вези, граматички правилно, и што је могуће лепше излагање мисли. Учитељн оцењују одговоре не само по садржини него п ио Форми. Ово вреди нарочито за старије разрзде. Писмена вежбања у велико сезадају; особито у два најстарија разреда. Задају се најразноврсније теме. Ту има описа, нрича, биограФИЈа, карактеристика (оцена), лаких компилација, превода, на чак и званичних аката. Од оних што изучавају Француски језик тражи се правилно читањеЈи разумевање прочитанога, ио могућству без речника. У програм латинског језика улази читање ових аутора: 1) Три књиге Цезара ВеНит баШсит. 2) 24 главе беседа Цицероновпх. 3) 500 стихова Федрових. По који пут 3. књига Цезара ћеПит (ЈаШсит замењује се одломцима из какве било читаике. Прва књига Цезарова сматра се да је равна другим двема. При пзучавању историје обраћа се пажња на узрочну везу исторнјских догађаја, и указује се на законитост историјских појава. Рад псторијских личности цеии се у вези с карактером епохе, њеннм наравииа, обичајима и општим гледиштем. Почињући још од III раз. ученици шшу саставе по историјским темама. Исто тако и учитељи геограФије избегавају на својпм предавањима сухо догматисање. Они имају, пре свега, у виду значај геограФије за опште образовање, као предмета којју објашњује узајамну радњу између природе и људи. На цртање карата обраћа се велика пажња; оно се врши поступно и врло ппжљиво, но методици. Природиа историја обухвата ботанику, зоологију, Физику и минералогију. Као врло добро спомоћно средство при изучавању природне историје, које има и велики васпитни значај у опште, јесу летње екскурзије, које се овде често практикују. Курс математике састоји се из аритметике и геометрије. Почињући од IV раз. аритметика се дели на два дела: на практичну и теоријску аритметику са изучавањем алгебарских количина. Геометрију изучавају уиоредо са теоријском аритметиком. Пада у очи, да се практични задаци из математике за рад код куће не задају него се раде само у школи. Курс цртања, као и других предмета, врши се не само у практичном него и у опште васпитном циљу, трудећи се да се развије осећање лепоте. Пројекционо цртање почиње од V разреда. На свршетку школе ученици треба да знају нацртати праволинијску етереометријску Фигуру. Развитку лепог и дебелог нотеза при писању придају велики значај,. ма да се лепо писање предаје само у прва 3 разреда; но и у старијим