Prosvetni glasnik

26

вински закон и допунитн закон о народним школама н на тај ће нашга ово наше решење добитн законску Форму. Што се тиче прииедбе надзорника г. Вел. Вукићевића, она је потпуно умесна. Ми, Срби, смо људи од чудних крајности. Бар ја сам учио у старо школи, која је трајала више од 80 година. Има и таквих школа, које изгледају као старе кошнице из којих се деценијама роји омладина, на су те скромне школе порушеие и на њиховом месту подигнуте палате каквих нема ни у Швајцарској. То је често скуп скок из једне крајности у другу. Ја мислим да би и ту требало ићн поступно, као што еам ја имао нрилике, кад сам био нроФесор у Нишу, да виднм у Каменици или Матејевцу да је школа са сигурнпм темељом нодигнута од бондрука, па ће н то трајати бар 50—60 година. Дакле, главна је ствар да се доби.ју добре и удобне школе, а хоће ли оне бити од тесаног камена каква на пр. нма једна норед жељезнице у вран,ском округу, или не, то је најзад споредна ствар, а наравно чим подизање школских здрада нређе у руке еснафу нли друштву, које нма личних технпчкпх амбиција, — јер инжињер хоће да створи нешто монументално — онда ће таква школа увек скуиље стати, и иревазилазити могућност ошшгана да их подижу — а нама и јесте главни задатак да се еманципујемо од скупих техничких захтева и да. радимо како можемо и кад можемо, саобразно истинској материјалној могућности нашега народа. Илнја Миљковић. Ја бнх имао да учиним само једну напомену. Подпзање школских зграда није тепгка ствар и то се да врло лако известн у оним местима која су у равници, али како ћемо ми да нодстакнемо пницијативу у оним местима, која неће да подижу школе, или у оним нланинским местима, где има свега 20—30 кућа? (Чује се: то може бптн пово питање, о томе није сада реч.) — Онда нека се то стави на претрес онда, када буду на дневном реду предлози н питања појединих надзорника. Ђорђе Н гсшК. — Ја сам вам скренуо пажњу на то, да се ннжињери не одазпвају увек радо позиву, него се увек нзговарају како немају времена. Дакле главна је ствар у томе, да се .они приморају да увек раде оно што. треба и што се од њих захтева, јер они ове послове око подизања школских зграда сматрају као лриватне нослове и раде само свој службени посао, а нити хоће да раде скице или планове за школе, нити хоће да дођу у комиснје за избор земљишта. Ја сам имао ова.кав случај: брестовачка општина је јавила да жели да подигне школску згра.ду и једва сам тек пред Ускрс могао умолити инжињера да. пзађемо на лице места н да изберемо земљиште за школу. Оиштина је била набавила и камен и сву осталу грађу, али не зна где ће да је донесе, јер ако је донесе на једно место, онда ако комнсија то место не прими, општина треба ту грађу понова да преноси на друго место, а то је врло незгодна ствар. Међутпм, ако се грађа не пренесе на време где треба, она може