Prosvetni glasnik

28

(Настаје одмор.Ј (После одмора) Минисгар иросвете и црквених нослова г. Жив. Живановић. — Да продужимо рад, господо. Молим г. реФерента да пзволи прочитати трећу тачку дневнога реда. РеФеренат за основну наставу, г. Љуб. Ж. Протик. — Чита: „3. Је ли довољно зајемчено издржавање народних школа ирема новом законском иројекту или су иотребне и неке доиуне." Ја мислшг, господо, да ћемо се у овој тачки одмах згоћи да сложимо : да је садашњи начин издржавања школа врло незгодан п да је све зависило од милости и немилостн општппск.их кметова и председника. Комисија, која је радпла нови пројекат закона о народним школама, покушала је да спасе школе од овога неуреднога издржавања п прикупљања школскога новца, и предложила је овај модус, са којим сви можемо бити задовољни : пројектоваио је да се учптељске плате пренесу на државни буџет, али опет остаје окружнп школски нрпрез и то за издржавање школа. Тај окружни школски прирез састоји се из овога : Свака школска општина пројектује месни буџет у који уносп потребпу суму новаца којом ће се издржавати иародне школе и којом ће се школе снабдевати школским потребама. 1 е буџете, као и до сада, шаље свака школска општпна окружном школскохм одбору, окружни школски одбор одобрава те б] г џете, илп повећава, пли смањује поједине позиције, да не бп општине унеле мање или внше него што је нотребно. Кад се одобре свп буџети појединих општина, онда се скупе сви месни буџети и изведе се збир колико треба да се прикупи за иадржавање свих школа у томе округу, па се та сума разрезује према непосредној порези, и то је прирез за издржавање школа, а колико се од тога приреза нрикупи, води се тачан записник и дневнпк и у пореском одељењу и у окружној благајни. Благајник извесне школе зна колпко му треба, зна колико је прнкупљено, пде у пореско одељење и тражи да му се потребна сума новаца пзда, и пореско одељење биће дужно да му ту суму пзда на признаницу. Па тај начин, дакле, све што буде прикупљено од народа даваће се на оно чему је и намењено. Издржавање школа неће впше зависити од општинских председника, они више не могу трговатн са школским иовцем. Не може се више ирикупљати школски новац и одатле давати плате кметовима, а кад школски благајник тражи за школу да се каже : „није покупљено, пропало по народу" итд. Ја мпслим да је овај начин по новом законском пројекту најсавршенији и да немамо шта друго да тражимо, него само можемо да замолимо г. Министра да се заузме те да се ово и оствари. (Чује се: Тако је; не треба ни говорити о томе).