Prosvetni glasnik

36*

РАДЊА ГЛАВНОГ ПРОСВЕТНОГ САВЕТА

543

поред њега, тачкама обе .1ежен начин и ред у извођењу, у цртању његовом на школској табли. Уз текст сниса приложио је писад збирку облика — слика — за цртање у школи; свега на број 280 слика. Од њих, слике 1. до 143. представљају најпре почетак у цртању, дртање усправних, положених и косих лшшја; па цртање простих предмета који су сложени од наведених линија. Предмети су: домаћи судови (шоља, боца, чаша, лампа, канта); собни намештај (кревет, стб, столица, пећ); зграде (кућа, црква, ограда);- алати (секира и др.); разни прости геометриски орнаменти, шт.амнана слова и животиње, обележене дравим линијама (свиња, мачка, коњ), . Слике од бр. 144. до 280. представљају, такође без одређеног и смишљеног реда, већим делом предмете на којима има и кривих лшшја. Цртан је међу сликама и круг, полукруг, четврт круга као п примена тих линија у орнаменту и на предметима. Међу сликама има их пак и састављених само ■од правих лпнија (писм;о, кућа, слова, геометриска тела, па правим линијама обележен пас и коњ). Остале слике разне су врсте: штит, домаћи судови, алати и разне справе (секира, мотика, колица, утија, маказе, кљеште); зграде (кућа, црква); разне геометрнске шаре (пружене, појасне и на облик руже); разно биљско лишће, плодовн (јагода, жир, шљива, крушка); деца и разне животиње (мајмун, нетао, голуб јаребида, лабуд, мачка, лисица, зечеви, јагње, риба). У избору и ређању тих наведених слика, као облика за наставу у цртгаљу, нема научног основа, реда и поступности. Њима се никако не постизава смер наставе, сазнавање основних облика у цртаних предмета и упућивање на самостално прнмењивање истих облика. У целом овом спису нема потребне сређеносгн. Ж ако у тексту има добрих ногледа и напомена за наставника^ он као наставно средство не можв лослужити с правим усиехом. У збирку слика увршћеии ликови животиња ^не приличе настави цртања у основној школи, јер се са њих деца ничему у погледу облика научити не могу. Еорисшгје би по ученике било, цртати основне геометриске ■облике и учити њихову употребу у цртању, чиме би настава боље одговарала школском ирограму. По довде изложеној оцени другог списа, Главни Просветни Савет лако ће увидети, да га не могу препоручити на усвојење. С овим мишљењел својим о једном и другом сдису, враћам Главном Просветном Савету оба. Први еиис чине: I. Пет шивених свезака текста; II. Четири прошивене збирке таблица и III. Четири збирке од по четири прошивене цртанке. Другн спис чине : I. У тврде, црвене корнце довезано упутство (текст) са таблицама слика и II. пет шивених празних цртанака. 28. Септембра 1901. у Београду. Јесал Главном Просветном Савету на уелузи ПроФ. Михаило Вадтровић.