Prosvetni glasnik
558
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
Рачунајући да ће ова књига и поред нстакнутих недостатака помоћи н стручном усавршавању учитеља, мишљења сам да је Главни Просветни Савет може препоручити, да се набави за књижнице народних школа.
Према овоме реФерату г. Протића Савет је одлучио: да се само књига: „Пример, карактер и новац" може иабављати за књижнице народних школа. Г. Љуб. М. Протићу, у име хонорара за реФеровање о овим књигама, одређено је иедесет (50) динара.
Прочитан је реФерат г. Јаше М. Продановића о књизи: „Други мирис Босиљков", коју је написао проФ. Ј. Миодраговић и молио за одобрење, да се може унотребљавати за поклањање ученицима народних школа о годишњим испитима и да се може иабављати за ђачке књижнице. РеФерат г. Продановића гласи:
Прегледао сам књигу „Други мирис босиљков" од г. Јована Миодраговпћа, коју ми је послао Главни Просветни Савет да оценим: да лн се може препоручити за поклањање ученицима народннх школа о испитима и за школске књижннце. Пошто сам књижицу иажљиво прочитао част ми је о њој изнети своје мншљење. У нашој дечјој литератури има три врсте збирака за децу. Једна врста садржи махом забавне ствари, које ће непосредно утицати на дечје осећање и уображење, и изазвати у деце наклоност ка читању. Такве књижнце нити претендују на какво практнчно поучавање, нити на непосредне васпитне поуке, нити на нарочитн морални утицај. У њима су ствари више мање уметнички израђене, без специјалне васпитне сврхе к њихов унутрашњи смисао често пута може да буде и супротан уском школском н грађанском моралу. У другој врстп дечјих збирака покушава се измирити васшггни н уметнички елеменат. Таквн покушаји ретко пспадају за руком; обично прилози или не задовољавају уметничке захтеве илп су слабн у погледу педагошке поуке. Права литература не да се стеснити; она захтева широку слободу у пзбору гдедива, у нзради предмета и у идејама и осећањима који се у њој пзражавају. Уношење ма какве тенденције — полнтичке, религиозне, педагошке итп. — најчешће иде на рачун уметничке вредностн. Дндактичке су песме најслабија врста поезије; тенденциозне приче готово излазе нз круга нраве лптературе; путописи богати детаљила н тачним опнсима не дишу довољно ноетским духом. У трећој врсти дечјих збирака преовлађује јако непосредна поука. Овака дела лнче на уцбеннке, и разликују се од њих само тиме што обухватају у псто време разноврсне поуке. Љима је главнп задатак не да изазивају у деце боља осећања, него да иовећавају количину њихова знања. Такве књнге деца нерадо читају, јер у њима врло ретко има чега што би нх могло занимати. По моме мншљењу књиге друге и треће врсте имају за децу много мање важности него књиге прве врсте. Књиге друге врсте кваре деци естетпчко
6. анрила 1903. г. Београд.
Гдавном Просветном Савету захвадан на поверењу Љуб. М. Протић.
VIII
Г^лавмом Просветиом Савету