Prosvetni glasnik
39*
НАУКА И НАСТАВА
591
самог Министарства Просвете. Министарству мора бити задатак да п девојчицама радног сталежа олакша уснех у индустријским вештинама, и да им да средства да могу развити своје способности, те да се њима користе. У овом случају требало би нроширити делокруг техиичког комитета, те да оно руководи и женском проФесионалном иаставом. Ова би мера била изврсна. Она би овој новој настави дала јасан и обележен правац, ујединила би трудове, који су до сада осамљени били, услод чега је ова настава до сад мало плода донела. Као допуну до сад изложеноме треба означити и мере, које предузима Министарство просвете, да би осигурало успех у настави у индустријским школама. Оно је уклонило две велике тсшкоће; с једне стране врло је мали број способних наставника за ову тсхиичку наставу, а с друге стране потпуна је оскудица у ручним књигама (уџбеницима), које би одговаралс програмима. Да би се избегао први недостатак Министарство је установило стипендије за лица, која би се одала, да уче за наставнике индустријских школа. Сваке године издаје се по 15.200 рубаља на овај циљ. Стипендисти се шаљу у одређене школе, и морају тамо изучити специјалне курсове, које је прописао технички комитет; а по свршетку истих, гааљу се ови стипендисти у индустријске заводе, да се иснрактикују у једном од заната, или у Фабрике, или се шаљу на страну у специјалне школе. По свршетку тога — што траје најмање две године — стипендисти морају детаљно саставити преглед својих радова, и изложиТи их у техничкој секцији. То им сЛужи као доказ, да могу бити наставници у техничким школама. Да би се пак добили јасни и програму саобразни уџбеници, Министарство је дало 10.000 рубаља за израду уџбеника, и то је поверило опробаним специјалистима, писцима школских уџбеника. Већина ових уџбеника већ је израђена и штампана. Најзад, и различити технички конгреси — који су се држали у разним варошима у царевини — претресали су питање: како ће се унапредити ова грана наставе. Из.гожба 1900. године даје могућности да се оцени проФесионална настава у Русији, и да се израчунају постигнути резултати, Ови резултати зачуђавају нас, кад се узме у обзир, да се ова настава отпочела развијати пре кратког времена, и кад се узме у обзир, да је тек изашла из периоде колебања и тумарања. Не треба заборавити, да је за ову наставу требало све спремити: и зграде и програме, прописати начин рада и добити наставнике. Покрај свих ових препрека укупност ове наставе изражена је у потпуном напредовању; она је сведок јачине живости и радљивости која влада у техничким школама свих стуињева. Ова настава доказује ватрену жељу Русије, да се у овом погледу изједначи, па и престигн& најнапредније западне народе.