Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

65

писаљкама и др. ситнијим предметима, ади њима никако не можемо заменити средства, којима се занимају у једно исто доба ученици дедога одељења. Представљање стотина и хиљада кесама зрневља или помоћу несређених снопића нрутића може занимати децу и посдужити бро.јању и рачунању на дому, док се међутим њима никад не може с-творити јасна представа о ведичини бројева и њиховим одношајима. У првој рачунској настави јак интерес развија рад најприроднијим средством — прстима, којн никако не сме бити круна рачунања ни на крају првог течаја елементарног рада. Још нам школа, школско двориште, воћњаци, поље, улице, зграде и у опште цела околина дају средства за рачунање на сталним и покретним предметима: зградама, дрвећу, стоци, лишћу и др. Свима овим најјевтинијим средствима ваља да се користимо о излетима. За познавање мера потребне су метарске мере, а исто тако децу ваља упознати новцем. За новац је најбоље имати збирку разног новца: ситног и крупног, никленог и сребрног, златног и папирног. Онај новац, који учитељ не буде имао, што услед нашег рђавог материјалног стања у већини случајева бива, може се заменити лепо обојеним и бразираним нацртима и њиховим отисцима на штањоду или обичној хартији. Дужина метра лепо је представљена Амброзовом метарском траком, на којој је лепо истакнута разлика између метра и његових делова. Евадратни се метар може израдити на јакој хартији у две боје за разлику кв. д. м., а може се набавити из Пихлерова завода уз остала наставна средства од веће вредности. 1 Квадратни метар и ар треба представити на земљишту у школском дворшпту, а исто тако ваља приликом излета с децом у пољу одмерити: Е.м., К.м. и др. III. После конкретних очигледних средстава за прелаз на бројне апстракције употребљавају се тачке, прстенови, црте и др. граФички знаци на табли и таблицама, докле ученици не науче писање бројева, само их ваља распоредити прегледно по групама. За ово има нарочитих табела, као што су оне из Ллнднеровог рачунања у сликама, затим Амброзов преглед стотина, а овамо спада и рачунање помоћу граФичких знакова из рачунице г. д-ра Стев. М. Окановића. Пре граФичких знакова, а после рада с правим предметима, може се извести рачунање сликама, ну свакад треба обратити пажњу на то, да се разликују истински предмети од слика, знакова и циФара.

1 Пихлеров каталог наст. сред., стр. 11., сл 22., цена 0*60 дин. 2 Опет тамо, стр. 12., сл. 24., цена 3 дин. просветни гласник , II. књ., 1. св., 1903.