Prosvetni glasnik
563
немачке новине. Универзитети у Бердину и Халу набавили су је за своје игијенске музеје као и шкодски музеј у Бреслави. Није била издожена на изложби, али сам чуо да има још једна с.шчна справа, која има исту сврху и веома хваљена, коју су конструисади учитељи Оћ1тег и РеЈзе у ШИезћеЈт-у (1Јег Кбш§8ћбЈегзсће 6егас1ећа14ег). ИроФ. Коћп у Бреслави препоручује је као просту и најбољу, јер ученик се иоже на н.у и да наваљује, ади што год вигпе то чипи, све више му се шире груди. Ова=се справа може поручпти код: НокдаагепМлчк Аи§из1 Ее1де 111 ННДезћеЈгп (Наппотег). Прва стаје само 2 м., а колико стаје ова друга, не знам. Од школских ствари рећи ћу још коју реч саио о справи на коју се намештају карте и сдике за очигледну наставу и о таблици за писање, која се може да употреби као наслон за карте, слике итд. Ирва је справа од гвожђа и личи ва „клајдершток", ослања се на три ноге од којих се уздиже прут, на врху којега су две гвоздене кугле, између којих се углави карта. Добра је особина ове справе што се може преносити с места на место, те сви ученици могу да виде шта па карти или слици има да се види. Али, овој справи ја ипак не могу да придајем особиту важност. Ученици могу и прилазити слици и посматрати је и за време часа као и између часова баш и кад стоји на једном месту. Мени се зато и свиди оно што сам видео у Прагу у једној чешкој школи: у зиду, кад се школа зидала, утврђене су гвоздене шипке, које ту стално стоје; на њима висе опет гвоздене алчице, о које се вешају слике и мане, а ученици с места из клупа или из ових изиђу, па их посматрају по својој вољи или на захтев учитељев. Таблица за писање, о којој сам горе поменуо, може се добити код Негтап-а Каисћ-а у \Уогтз-у (ап с1. Кћ.). Онаје врло практична и унотребљава се у основним школама у Вормсу. Згодно ми је споменути овде код школског намештаја и школске завесе. У овоме погледу у нас је врло ружно. Завесе су изнутра у прозорима и подижу се на више, али се никад не подигну потпуно, па стога и заклањају светлосне зраке, који су најпотребнији, који осветљавају средину и крајеве школских клупа на противној сграни од прозора. Немци су због овога, да би у школама било ове баш најпрече светлости, уобичајили па намештају завесе изнад, а не у прозорима. Кад се завесе дигну, не могу ни мало да заклањају светлост, или намештају завесе са стране, па се у страну и склањају, и онда, ако су прозори велики, светлости је у гаколи у изобиљу. * * * Рад наставни и уопште васпитни, разуме се, да се не може видети на овако.ј једној изложби. Али по ономе што сам на овој видео од наставних средстава , може се ипак судити у неколико и о томе.