Prosvetni glasnik
нлукл и настава
567
сврхом, да се у ученика развије осећање за леним, као и интеросавање за вештине и занате. На овај начин ручни је рад допуна осталој настави и треба да има чисто васпитни карактер. Изузетак су основне шкоде у Штрасбургу, које би хтеле да ручним радом даду ученидима занатско образовање. На изложби је било мадо ручних радова, али су лепи. Највигае је застунљена картонажа, иа онда плетарство, а Вормс је издожио радове из моделисаља. Учениди су моделисади тичје гнездо, кућу, рибу, гљиву, крушку, зеца, жирку, јелена, иса, корњачу, жабу, орах итд. Као ручни радови изложени су разни украси за „христбауме" итд. које су ученици радили у радионицама друштва за ширење овог корисног нредмета. Радови из цртања, који су били на изложби, нису ми се допали Ученици су цртали биљке, животиње, поједине делове животиња и човечјег тела итд. Избор предмета за цртање није, дакле, добар. Из основних школа у Хановеру издожени су прописи, које су писали ученици из I разреда и то сасвим лепо. Имајући на уму да је писање на каменим таблицама штетно из више разлога, ови дечји радови за мене су најбоље сведочанство да је веома корисно упућивати ученике да од самога почетка пишу само пером по хартији. Било би потребно да ово и у нас покуша бар једна основна школа. * * На крају овога одељка држим да је потребно да истакнем: шта се све предузима у немачким основним школама у интересу бољег и правилнијег физичког развитка и здравља ученичког, о чему се у нас и данас још веома мало води рачуна. Готово у свима нашим основним школама часови намењени гимнастици замењују се другим наставним предметима. У горњој намери ја ћу овде да наведем шта се све чини за здравље ученика основних школа у Бреслави, па ће онда свако моћи да пресуди шта све треба и ми да радимо у том правцу, а бар у овоме можемо доста, а и морамо подражавати ведиким немачким варошима. Сва средства за физички развитак ученика основних шкода у Бреслави, према извештају који је био на изложби о томе, деле се у непосредна и посредна. У прва додазе ова: 1. Дечје хаљине. Капе, шешири, капути и др. према министарској наредби не смеју ученици уносити у учионице, већ их остављају на зато спремљени чивидук у ходнику, да не би прљава и влажна одећа кварила ваздух по учионицама. 2. Пљуваонице. Да би се спречило ширење заразних бодести има у сваком разреду по 3, а у ходнику по 2—3 пљуваонице, у наставничким канцеларијама по 1 и у дворницама за гимнастику по 3—8. Укупан број пљуваоница у основним шкодама у Бресдави овако је распоређен: