Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

577

доба и то 1892. г.-Од ове године латински је језнк добио 62 часа недељно а пређе је ижао 77, грчки је имао 40 часова а сад 36; у реалној гимназији овај се број још више умањио. Сем тога лектира је заузела прво место, које је раније имала граматика. Ну, све ово није могло задовољити тежње новога времена. Од 1892. год. јавља се силан покрет да се гимназија реформише, хоће се да реФормише класична гимназија из које се издвоји нова под именом Ве!огт§упша8шт. Реалка и виша реалка остају по старом. У реФормисаној гнмназији остаје стари програм из математике, историје, геогра®ије, јестаственице, цртања, писања, певања и гимнастике. Према томе реФорма је у настави из страних језика. Ова нова гимназија не почиње латинским језиком учење туђих језика, већ је^ним сграним и то Францусшш, сматрајући да је то лакше и методички правилније. На изложби је био истакнут план ове нове гшшазије, која се на сву прилику у Немаца с правом рекламира. Слика, која представља наставни план ове нове гимназије, велика је преко 4 квадратна метра и одмах пада у очи, чим се ступи у одељење, у коме је смештена. На њој су означени недељни часови свих наставних предмета, а уз то још нацртани су сасвим уметнички главни представници појединих наставних предмета гимназијских. Супрот гимназији (разуме се класичној) стоји представљен наставни план реФормисане гимназије са 52 часа латинскога језика. Овде је још вредно да забележим да су изложени били и поједини извештаји о овим врстама средњих гакола из којих се види да број ученика све вигае расте у реФормисаној гимназији и да је успех у њој много бољи, јер нема оноликог понављања разреда као у класичној гимназији. Још је интересантно да споменеМ да су ученици у реФормисаној гимназији већином с»;нови трговачки, Фабриканата и занатлија. Виши чиновници нерадо шаљу децу своју у ову нову гимназију, јер нису сигурни да ће у новом месту становања, ако се преместе, наћи исту ову школу, у којој би им деца могла продужити учење, кад сврше III разред, јер до IV разреда програм је исти у свима врстама средњих школа. После ових кратких напомена биће на свом месту да изнесем наставне планове старе и нове, реалне и реФормисане реалне гимназије, да би се што боље уочила. разлика међу њима (Види табеларни преглед на стр. 578 и 579). У Гимназији могу ученици од VI разреда продужити учење цртања и енглеског језика или јеврејског од VII разреда са по 2 часа недељно. А у реалној гимназији геометријско цртање од V разреда као и практичне радове у хемијској лабораторији у IX раз. са по 2 часа недељно.