Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

673

љује од суседа, или се даа два паузира, док се опет не довуку двоја троја кола, и то тако иде преко целе године. Дајепак ово зло опште. нека послужи и пример, што и канцеларија овог надзорништва ни данас није у стању да исплати 35 динара за узета дрва у месецу декембру нрошле године. Истпнитост ових навода нека потврди наредна тачка б. укуини збир свих месних школских буџета и колико је од те суме иокуиљено и аредато школама до 1. јула ове године. Боље прегледности ради, а и да би потврдио наводе, које напред изнесох, нека ми се допусти, да у овоме под ./■ приложеном табеларном прегледу, изнесем тачно стање дугованог школског приреза, као и колико је од овогодишњег до 1. јула наплаћено. (Види табеларни преглед на страни 674). Држим, да овоме нрегледу не треба коментара. 25 школа у округу пиротском — без среза власотиначког — од 1. јануара па до данашњег дана, није примило ни пару приреза. Ако је што која и примила, првенствено су се подмирили учитељи накнадом за стан и служитељи, а за школске потребе не остаје ништа. Па зар могу на овај начин напредовати школе у овом округу? — Што се пак и у пркос ових страшних материјалних незгода ипак ради, радило и много урадило, има се једино захвалити великом одушевљењу, .јакој енергији и самопожртвовању велике већине учитеља у повереном ми округу, што нека им служи на част. Камен спотицања дакле, на који скоро све школе повереног ми округа наилазе, јесте неуредно прикупљање школског приреза, а овоме злу треба наћи лека. УвршћуЈући ово питање као врло важно у животу школа, и прошла надзорничка конФеренција га је у својим седницама узела у најозбиљнији претрес. Као што је познато, мишљења г. г. надзорника била су подељена: једна је половина била за садашњи систем прикупљања оншгинског школског ириреза, а друга, да се према нацрту закона о основним школама прикупља тај прирез у засебној рубрици и предаје пореским одељењима, а ова их непосредно предају школским благајницима. Не знам како би у другим окрузима било, али за овај округ, овај другл начин прикупљања школског приреза биће много бољи и практичнији, имојеје мишљење и сада, да треба заложити све силе у Народној Скупштини, да се приликом претреса нацрта закона о народним школама, овај начин прикупљања школског приреза усвоји. За случај пак, да се и даље задржи данашњи систем наплаћивања школског приреза, са дубоким уверењем изјављујем, да од њега — бар у овом округу — неће бити никакве користи, ако се ирава надзорника не ирошире. Кад је реч о правима надзорника, сматрам за дужност да констатујем, да надзорници имају иуно дужности а скоро никаква права у спољашњем животу школе. Надзорник може писати, молити, наређивати председннку школског одбора што год хоће, и ако господа школски председници нађу за нужно, да не одговоре на акта, -надзорник нема нрава, да их узме на одговор, но мора молити начелнике окружне или среске, да му они одржавају аукторитет, што у већини случајева не бива, јер они више воле једног свог председника општинског, но укупно све школске надзорнике. Интересантно је, међу тим, како су сви председници шк. одбора врло тачни у вршењу оних наредаба, за чије је неизвршење предви-