Prosvetni glasnik
б е л е ш к е
313
беника пензију његовој сирочади до пунолетства шш пак ако њих нема, онда удовици, или пак известан део његовим посредним наследнидима". На крају 1901 године број чланова удружења износио је 387, а пензионера 54; сума уложена за ту годину износи 51.906 франака. Капитал друштвени, са ириходом од иретпрошле године од 13.000 динара, попео се на 536.000 Франака. Овакво лепо стање удружења учинило је да се годишња пензија иојединаца подигне на 1400 Франака. Главна скупштина пак држана у марту месецу одлучила је да се : а) основна пензија утврди на 1600 Франака, б) да онда кад друштвени капитал буде достигао цифру од 600.000 Франака да тада основна пензија буде 1700 франака, и в) да се убудуће кад год се друштвени капитал буде увећао са 60.000 Франака, да се тада годишња пензија подигне са 50 Франака. Доиста леп пример узајамног иомагања и осигурања, који би могао послужити за углед многима. * Дисдипдина у шкоди — Инглез К1п§ тражи да се у школама, за које се рекрутују ђаци из радничких класа, унотребљава телесна казна. Данашње казне над тим ђацима извршују се просто тим, што се о неуредности и неисправности тих ђака извештавају родитељи. Овакве казне остају врло често без икаква дејства на ученике, из просте немарности родитељске, или пак опет изазивају код родитеља страховиту раздраженост, да деца добију много жешће батине, но што би то било, кад би она добила батине у школи. Сугестија у васпитању — 1>г. ЕеНх Ке^иаиК разликује четири врсте сугестије: сугестију подражавања, сугестију вербалну, сугестију убеђивања, и сугестију хипнотичку. Он је чинио анализе и испитивања; он наводи примере и запазио је да три прве једине, које се врше у будном стању, могу бити примењене на нормалне предмете; последња је за терапевтику, и треба је оставити лекарима. Др. Ке^паиК мисли , да кад знање сугестије буде вулгаризовано, да ће оно тада створити врло важан део педагогије у будућнооти.
Школе за поправку и школе индустријске у Инглеској — И ове школе у Инглеској привлаче на себе пажњу као год и многе друге: „Оне су стављене, као што се види из службеног извештаја под контролу и надзор министра унутрашњих дела. Министар одређује инсиекторе, који их обилазе најмање двапут годишње. Већином ових школа управљају и администрирају приватна удружења састављена „од људи и чланова добре воље, који се интересују за децу, која чине преступе". ,Разлика која постоји између ових двеју врста школа, може се свести на ово: Школе за поправку су оне школе у које се шаљу деца која немају још шеснаест година, која још нису била у затвору, али која су већ учинила какав престуц за који се иде у затвор, па чак и на робију. Индустријске школе напротив намењене су уопште да примају малолетнике испод четрнаест година, који још нису учинили никаква преступа, но чији је положај такав, да, остављена сама по себи у средину из које су изишла, могу са врло много вероватноће и готово посигурно постати преступницима. Према овоме излази да оне прве школе примају у своју средину праве преступнике, док ове друге примају оне који могу бити преступници; и да оне прве при-