Prosvetni glasnik

424

ИРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

XIX. Гомила речи 28 месеци старог дечка из Чикаго са 677 речи, од којих су 422 именице, 69 придева, 9 заменице, 136 глагола, 23 прислова, 12 предлога, 2 везе, 4 усклик. XX. Гомила речи 28 месеци старе девојчиде, коју је испитао КлгкраШк са 451 речи, од којих су 287 именица, 29 придева, 13 заменица, 89 глагола, 19 прислова, 6 пред., 1 веза, 7 усклика. XXI. Гомила речи 30 м. стзрог дечка у Бостону, а свакако непотпуна са 327 речи, од којих су 132 имен., 42 придева, 18 заменице, 87 гл., 31 прис., 12 пред., 3 везе, 2 усклика. Скупимо с ове гомиле речи, те ћемо наћи неких интересантних чињеница, које утичу на развијање говора како са Физичке, тако и психолошке стране. Према релативном множеау различитих врста речи је ова табла за поуку. Од 5400 речи су по врсти ове 60% именице, 20°/ о глаголи, 9% придеви, 5% прислови, 2% заменице, 2°/ 0 предлози Г7°/ 0 усклици, О'3 0 / 0 везници. Од именица су мање од 1% апстркане, све су скоро имена лица или добро познатих предмета. Као што је и бсћиИћелзз приметио у првим месецима су именице у већини имена особља. Придеви су највећим делом по величини, топлоти, чистоти, њихових противности и сличних познатих појмова. Ову табелу потврђује и б1 §1зтшн1-ово опажање, по коме је везник врло редак. Интересантна је тачка упоређења ове табле са другом сличном, која показује релативно множење речи у обичном говору код одраслих. Кћ - ра1пк вели, да су речи енглеског говора 60% именице, 11% глаголи, 22°ј 0 придеви, 5'5% прислови. Ово је особито важно. Ако прве речи ових табела посмотримо и на око узмемо детиње речи, изгледа ће нам, да су именице према другим речима најнретежније. Но то се не сме сигурно закључити, јер нам не даје упоређење детиње гомиле речи са одраслих. Да докажемо да дете лакше научи именице него глаголе, морамо показати, да број именица детињих према броју именица одраслих у већем одношају стоји на број детнњих глагола и одраслих. То ћемо овде симболички приказати: п = одношај именица у гомили речи детета. N = „ „ „ одраслих. о = „ глаголи „ детета V = „ „ „ одраслих. Кад даклем дете лакше учи именице него глаголе, то ће одношај и према N бити већи од одношаја т према У. Упоређењем обадвеју табела примећујемо, да јебашпротивно, јер ~ = ^јјј-, а-^г- = ^ = 1'81... Другим речима, дете од две године учењем употребе глагола скоро два пута већи успех показује но код именица; а обоје се види из моЈе табеле говора детињег и из табеле говора одраслих од К1гкра1пка. Упоређење