Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСЈТАВА

425

придева и присдова у обема табелима потврђује сличан закључак у прилог прислова. По мом мишљењу ова чињеница, која је, кодико њим превиђена од свију књижевника од велике је вредности како за Филологију и Педагогику, тако и Психологију. Она прво потпомаже мњење, да добијање говора код индивидуе и расе истим постепееости и сдичним правцима напредује. Мах Ми11ег вели, да првобитни кораци санскритски индогерманских језика престављаху радпе, а не аредмсте, да су код расе ирве представе, које су тако јаке и живе, да прелазе границе покретања и одевају се у речи, преставе покретања, радње. Испитивањем гомиле речи од 25 деце смо нашли, да су прстове по детињи дух најважније и најчешће се одевају у речи преставе радњи а не предмета, рада, а не бивања. Дете учи брже употребљавати речи рада (глагодне), него речи предмета (именица), тако рећи, које радњу огшсују (прислова) брже,. но речи, које описују предмете (придева). Друго ова чињеница потврђује ГгбМ-ов принцип, на који се све то више оснива образовање деце, наиме да образовање мора корачати најприродније у правцу рада и кретања. Дете треба све то мање да је шкрнња (орман) поуке, већ да је предмет испитивања. Треба га пустити да ради што, па ће тако најбрже учити. Дете мора бити у образовању му активно, а не пасивно. Забавишта су модерно идеализирање ових идеја, које су старе као и Аристотео, који вели: сви вештину учимо тиме, да се вежбамо у оном, што ћемо чинити; ми постајемо градитељи грађењем, а свирачи харФе свирањем на харфу. На исти начин постајемо ваљаним чинима ваљаним, чињеницама умерености и храбрости умерени и храбри. Посматрамо ли гомиле речи са гледишта лакоће и тешкоће изговарања различитих лростих гласова, и ту ћемо наћи неколико поучних чињеница. Наредна табела показује релативну множину различитих гласова као почетних (Овде се неће узети у обзир енглески начин писања речи, но гласови, што их дете изради). Од 5400 речи споменутих иочињу 11°| 0 са 1», 10*3% са 8, 9% са к, 8% са Р> 6 - 1% са ћ, 6°/ 0 са с1, 6 °/о са у?, 6° 0 са 1, 5'2°/ 0 са V/, 4°/ 0 еа 1', 4% са и, 3-2°/ 0 сам, 3% са 1, 3°; 0 са а, 3°/ 0 са г, 2% са 1 (еј), 2% са зћ, 1-3% са 1ћ, 1'2°/ 0 са 1, 1-1% са о, 1% са сћ, 1% са ј (џ), 1°/ 0 са у (п), 0'8% са п, 0'5°/ о са V, 0*2% са д. Један поглед на ову табелу показује, како у детињем говору нарочито место заузимају крајњи гласови као почетни. Самогласи су пак не само апсолутно, већ и релативно ретки почетни гласови, и ако су без сумње први гласови, који се у највише сдучајева употребљавају. У енглеском речнику самоглас а чини четврто место као почетни глас, а у мојим табелама четрнаесто, док су други самогласи још и даље. Узрок овоме није далек. Овом је узрок само један случај чињенице у закону Физиолошке дакоће, као ште се сваки и уверити може, кад изговори