Prosvetni glasnik
426
ПРОСВЕТНИ ГЛАСННК
следеће слогове: ар, ра, а1, 1а, ак, ка, ат, та а<1, с1а, па види, како је лакше изговорити оне слогове, где види суглас, а самоглас сљеди. Други је интересантан случај ове табеле високо место, што га грлеио к заузима као посебни глас. Исти је пред р, т, а после 8, 1з. Ова чињеница не нотврђује теорију многих књижевника о детињем говору, да деца у првом добивању говора оне гласове бирају, код којих су нужни за изговарање они делови говорног апарата, који се најлакше видити могу нпр. усне. Према овој теорији би морало не саамо р, веК и гласови (1, т, 1, §ћ, 1ћ и т. д. горе стајати, јер су за изражај њихов нужни покрети очигледни, док к заостаје, јер му се нокретања не виде. Но овде је противан сл^чај, к сто.ји у списку почетних гласова на трећем месту, док 1ћ, чиЈа су иокретања јасно видљива, заузима 18 место. Ово по изгледу доказује, да дете не учи изговарање гласова иосматрањемј уста оних, који му говоре, што и 8сћи1ге опажањем потврђује, да дете обично не гледи на уста, већ на очи особе, која говори. С друге стране изгледа да нема довољно узрока тврдњи да би задњи и најмањег напора множењем гласа к промењен био. Овај грлени је глас за многу децу исто тако тежак као уснени гласови; он је често међу
Погрешно употребљен
м <х>
о> ЕН
ш н
о
глас
ф 3
а
сЗ сс
к
Е
51
87
4
142
Т
35
70
—
105
8 (88)
25
34
1
60 ј
&
25
6
—
31 I
Т
13
17
1
31 !
8ћ (зсћ)
26
4
—
30 1
К
20
8
28
8ћ (тврдо)
21
2
—
23
Е
15
4
1
20
Б
5
12
2
19
Тћ (меко)
и
4
—
18
N ^1
15
—
'
15
N
7
7
1
15
\\
7
5
3
15
Сћ (г)
13
—
—
13
Т (ј)
1
10
1
12
У
8
2
—
10
Е
2
5
—
7
Н
2
5
—
7
Ј (ц)
5
—
—
5
р
4
1
—
5
А
—
4
—
4
! М
4
—
—
4
Л\ т ћ
3
—
3 !
0
3
—
—
з !
в
3
—
з
2
1
1
2 ј
3
1
—
—
1