Prosvetni glasnik
НАУКА И НАСТАВА
421
таз1ег (мајстор), рара место разШге (храна за марву), папа место паи§Му (неваљао). 81 §18тип (1 -ов дечко стар 21 месец покушао је да понови народну песму: 6и1ег Моп<1, Ди §ећ§1: 80 бШ1е Ти1е Воћш! (1и 1ећг 80 Иппе Бигећ (11С АћсиДтеоекеп ћЈп, 1)иек Ље А1еп — ћоп(;еп 1п, Сгећб!; 80 1гаиг1§, ипс1 1сћ 1ић1е, Тећг 80 4аи1есћ ип<1 1сћ ћипе, Бабб 12ћ оћпе Киће ћт, Базз 1сћ опс С1е ћт. <Јги1ег МопЛ, (1и ЛагСз! ез -»Јбзеп Ти!е Воћис1, <1и а!г ез ћШеп, Л^еП (1и зо уегбсћ-№1в§еп ћ1а1, Кет <1и зо ћ1е!;еп ћ11г \\ г агит тете Тћгапеп Шеззеп, Апгит тето 1апеп 1»1е1:еп 1Јпс1 тет Негг 8о 1гаиг1§ 1б! Ппс1 те!п Ас1г 8р аИсћ 12. Богатство речи. Потрудио сам се, да ради упоређења скупим више гомила речн (множине речи) детињих, које су прибслежили вредни и стални посматрачи са свом могућом потпуношћу и тачношћу. Изнећу их у сумарном облику да тако покажем релативно нагомилавање врста речи, које се посредно добити могу. Познато је то, да је у много случајева тешко сигурно одредити, у чему се састоји суштина преставе, која је основ изразу; и то је све већа потешкоћа, што је млађе дете. Ја нагињем веровању, да је изражај детета, који прво почне говорити, већим делом осећајни израз, тачније: да су то спонтани изрази, у којима нема никакве праве разлике од оних престава, које су основ и врстама речи. Верујем, да су но наредним табелама деца достигла толику старост, да су и резултати са овог глсдишта од велике вредности. Да би могао приказати у истини изражене гласове детиње што тачније, принуђен сам био да употребим ал®абету, која се разликује од обичне енглеске. Тако су следеће промене: с је у речи согпег (угао), сап(1у (шећер) и т. д. узето као к; речи сћат (ланац). сћеезе (сир), просветни гласник, I. књ., 4. св., 1904. 28