Prosvetni glasnik

420

просветни 1'ласник

друм:, ра!о место роШо (кромпир), И: с1а место зИ Љеге (седи овде).. Неки посматрач износи нарочите потешкоће са сдова: 8, 2, Д, §, к, 1,. и, г 1 I. Неки други посматрач, да у 19 месецу сасвим вејасни беху гласови: 8, 8сћ, сћ и ј (енгл. се чита нагаим џ), ћ т , т и 1' су неразвијено употребљавана; за ,п им је дошло нејасно у, па о, 1, р и 1 су употребљавали као сугдасе крајње, а у многим речима к је мио глас. Пискави се гласови вигае употребљавају на почетку и крају речи и кратко а. У 12 месецу су гласови сћ, ј и 1ћ јога нејасни, а тврдо 1ћ је заменуло 8, 1ћ 2. За месец дана доцније је г свуда са 1 заменуто, а кад $ дође пред друге који суглас, онда један ма ко.ји исиадне, а к је исто са р или 1; спојен. .У неком случају се двоструко зр већ крајем друге гогодине појавило. Имаде много примера и неприкладног означавања иојма. У неком случају се реч „сирома", израз сажаљења, употребила у свакој врсти губитка и гатете, па и код једне преломљене игле. Г)ат (§ит. гума), којом се играчке лепе, служило је као опће срество за све искрхане и огатећене ствари. Кад је дете после добило конац 8ћ'ас1 (1ћгеас1), делило је изломљене ствари у две класе: у такове, које се лепе са „с1ат" (гумом) и које се вежу „зћ'ас1" (концем). У другом неком случају бегае ће1шу8 (ћегпез, јагоде) израз за сваки мањи плод, но доцније га је ограничио уступив негато и §арре (§гаре, винова јагода). Неко је дете применило реч §ее — §ее (коњ) на цртеж нојд и на бронзану Фигуру родину, а реч ароо (арр1е, јабука) на црвенкасто сиву мрљу на атулу димњака. Дечко Ц. је применио реч ћоке (ћгокеп, скрјан) на подерану црвену неку џепницу; мали Г. је говорио „ћогзГе ћоМ", кад би приметио, да је мали коњ испрегнут из кола, а дечко Р. је примењивао реч (1оо (<1л г ог, врата) на све, што би улаз затварало или излаз спречавало, узев амо и плуто стакла каквог и мали столић, гато га је на високој му столици ограђивао. Здрава деца од две године обично опомињући друге иокугааће сваковрсне гласове, вежбаће се новим и тежим везивањем великом устрајногаћу, често ће реч вигае иута преломити, док нанослетку не приме потпун облик. Дечко А. је чуо први пут реч риззу (маца, мачка), кад бегае 16 месеци. покутпао је да је изговори, али је прво рекао рооћее, на онда рооНе, роорје, па овда роорооМе. .., док напослетку, многом и усграјном вежбом не рече риззу. Тада је био задовољан, па је и престао говорити о њој, док је није видио. бс1ш1ге нам поред осталих следеће лримере даје. Реч „^аззег" је прошла ове степене: Та1М1', ^Уа1'« г а1, \\ г азбе, ^Уаббег: реч ,6го8бтата" бегае ирво: Отата, па Вобзтата, па тек ираво име. Из следећих опонашања можемо да видимо јачину наслона за понављање и утицај почетног сугласа на осталу реч: Д\'а\уа место Магу (Марија), <1ис1и место ЈиЦа,, 1ћ-1ћ место Ше (мали), ћа-ћа место 1)1аике1 (заклолац, покривач), 1а1'а место 1'аз1ег (чврст), тата место