Prosvetni glasnik

328

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

ницима ФилосоФскога Факултета, који студују ФилосоФСко-педагошке науке; а кад сврше Велику Школу, да се одмах поставе за супленте, како би се што скорије могли пријавити за полагање проФесорског испита. Ну они треба да се обавежу, да ће, пошто пбложе проФесорски испит, вршити дужносги школских надзорника. Поред тога, треба допустити младим учитељима народних школа, да се без полагања пријамног испита могу уписати за редовне слушаоце XI. групе наука у философском Факултету. Не би требало забрањивати упис ни оним учитељима којп су били благодејанци у учитељској школи, јер они и даље остају у просветној струци. — Нема опасности, да ће се примањем учитеља у Велику Школу смањити њен углед. Л.ајпцишки университет прима учитеље више од 40 година у философски Факултет, где они студују ФилосоФСко-педагошке и природно-математичке науке, из којих после полажу и проФесорски испит, и нико до сад не рече да је то нашкодило угледу тога университета. Наше учитељске школе дају добру спрему, која се не разликује много ол спреме свршених реалаца. Сад се у Главном Просветном Савету ради на новом наставном плану, по ком ће се у учитељским школама продужити и појачати опште образовање, тако да ће се оно изједначити с образовањем које дају виши разреди средњих школа. Главна ће разлика бити у том што ће један туђ језик заменити педагошки предмети; иначе ће бити заступљени сви Филолошко -историјски и природно-математички предмети, као у средњој школи, па и програми предавања за те предмете биће у главном једнаки. У учитељској школи с интернатским уређењем може се извесно постићн већи успех у општем образовању, а да се при том ништа не изгуби у стручном, педагошком образовању. Школски надзорници, који су свршили средњу школу, могу имати јачу теоријску спрему; а надзорници, који су свршили учитељску школу, и служили неколико година као учитељи, имају бољу практичну спрему. Они треба дос.та времена док нотпуно упознају школску праксу; а овима треба доста труда док савладају главне и помоћне педагошке науке. У заједничком раду они се допуњавају ; тако н. пр. у педагошком семинару Велике Школе, при расправљању педагошких питања једни се позивају само' на