Prosvetni glasnik
НАУКА И НАСТАБА
329
научне раздоге, а други више на своје наставничко искуство; а за васпитачки је рад важно једно и друго. Спремање школских надзорника не би требадо одлагати ни зато што се без сталнога надзора не може потиуно извршити нови закон о народним тколама, јер многи су школски послови законом поверени надзорнику. Тако, по чл. 11. надзорник даје министру мишљење о отварању приватних швола; а по чл. 12. он предлаже отварање нових јавних школа. Према чл. 24. надзорник изриче казну председнику општине, који не наплати одређену казну због изостанака ученика од школе; а по чл. 50. и 51. он кажњава учитеље за невршење школских дужности, предлаже отнуштање привремених наставника, решава коначно о казни учитеља коју је изрекао управитељ основне школе, и извиђа кривице наставника. По чл. 55., 57., 58., 59. и 60. надзорник надгледа рад месних школских одбора; он изриче казну председницима и осталим члановима школских одбора, ако не врше законом прописане дужности. По чл. 62. и 63. врши надзорник, као члан и као заступник председника, у окружном школском одбору врло важне дужности; а по чл. 67. и 68. он надгледа рад управитеља основних школа и наставничких већа. Према чл. 70. и 71. окружни надзорник, као председник, сазива окружни учитељски збор, који, под његовим председништвом, ради врло важне послове. Сумњиво је да ће се без надзорника моћи држати ови зборови. Извршење одредаба чл. 72., 78. и 74. одложено је до бољих прилика, према чл. 84. закона; ну није предвиђено, ко ће вршити напред поменуте дужности надзорникове и оне дужности које се помињу у чл. 74. Међу овим дужностима има их тако важних да од вршења њихова у многом зависи напредак народних школа. Тако н. пр. надзорник је дужан бар два пут у години походити и добро проучити сваку основну школу и уклањати сметње школскоме раду, и уз то је дужан поучавати невеште наставнике у правилном школском раду и мора се старатп о њиховом усавршавању (чл. 74.). Ове послове може вршитп