Prosvetni glasnik
346
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
Па поред свега тога, што су пљуваонице коштале само 25 п. комад, морало је, да се употреби много труда, те су исте набавиде само неколике школе. А зашто то? Одговор је гласио: „нема ни један динар предвиђен у буџету, да би се за то могло да изда"! Из тога се види, да се код нас штеди и за најмању ситницу, која је неопходно нотребна за здравље. Зато пада највише одговорност на надлежне, који одобравају поједине буџете. Они рачунају само са хладним бројевима гледајући да стону што вшпе смаае. А да ди ће од тога тпто, а нарочито здравље да трпи уштрба, на то они много н не обраћају пажње! Па шта може да ради тада сам лекар ? Према оваквом стању, и поред најбоље његове воље и непрекидне пажње учитеља, све здравствене поправке остају скоро безуспешне. Као што видимо, онде, где је у питању здравље толиких малишана — штеди се. И то, нешто због материјалних прилика, неразумевања, а и довољног ненојимања опасности, које прете ђацима у таквим учионицама, а највише због нашег нехата. Такве учионице не могу одмах да убију, униште оне малишане, што би нам тек тада јако иало у очи. На жалост оне их лагано а за иажљиво око доста ириметно слабе, изнуравају, и ако још тада не оболе они ионесу собом клице оиасних болести, које се доцније услед најмањег нечувапа развију и униште га. А какав се тек преглед врши над здрављем ђака? Слободно се може рећи никакав! Сви ђаци прегледају се само у почетку године и то доста површно. А други пут само онда, кад се каква зараза појави. Услед тако ретког лекарског прегледа и зараза се не примећу.је одмах, већ кад сасвим узме маха. А да се каква зараза код ђака угугаи врло је тешко. Једно што су ти ђаци, услед доцкан примећене заразе, већ у неколико заражени тим клицама. Ђаци најлакше разнесу заразу широм целог краја. Друго, они се код својих кућа врло рђаво или никако не лече. Треће, одело болесних ђака после какве заразе и не дезинФикује се онако, како би требало, те се зараза за дуго времена спорадичио јавља. ДезинФекција школе врши се већином мизерно или никако. Томе .је крива и конструција самих школа. Како ће да се изврши потпуна дезинФекција какве учионице и њених ствари — кад им патос не може да се лепо испере, већ сва нечистоћа западне између дасака, да се после осуши, и да при најмањем покрету, а некмоли код трчкарања ђака, подигне у ваздух, и даје они опет удишу. А њихове су клупе, поред свих осталих неправилности рапаве, неравне тако, да нрашина из тих рупица не може да се очисти и поред најбрижљивије пажње. —