Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

347

Нре него што изнесемо, шта треба и како да се нреуреди, да све шкоде, а нарочито сеоске, добију све хигијенске услове, изаећемо један преглед, из кога ће се видети, какве су школе као и здравље ђака у срезовима: жупском и копаоничком. (Види страну 348). - Да видимо сада шта нам овај прегдед казује? Он нам јасно и очито износи, да у срезовима: жупском и копаоничком немамо ниједну школу, која би потпуно имада ма и један хигијенски усдов. Ни једна нема ни половипу, а неке имају само једну трећину онога нростора, који је потребан за онодики број ђака. Шкода ратајска и то једна учионица има у том погдеду добре услове, јер на једног ђака додази 7 З т. простора. Исто тако и две учпонице школе брдске имају потребну ведичину простора. Најмизерније стоји у том погдеду школа дубочка и ступањска. У њима би требадо да се шкодује само једна трећина ђака од овог броја, који се сада школује. А у осталим школама једва половина. (Види таблицу на 348 страни). Тек тада био би испуњен тај један најважнијн хигијенски усдов. Ади, имајући на уму, да у свима тима учионицама нема никакве вентидације, онда би требао да се тај број ученика још више смањи. Даље све су кдупе најлошије конструкције, да се неугодније не могу ни замисдити. Код неких једва вире ђачке главе из кдупа. А код неких, између наслона и стода могу да стану још по двоје. Па, да и њих има довољно, добро би бидо. У њима се мадишани тако иресују .јсдан уз другог, да не могу угодно ни да дишу. Наједног таког малигпана додази једва 25 до 30 и 40 см. дужина кдупе. Дакле. то није ни трећина од потребне дужине. На да ли могу ђаци у таквим кдупама да пишу и цртају, изгдеда да се о томе мадо води бриге?! Осветљење ни у једној учионици није онакво, како захтевају прописи школске хигијене. Ади има и таквих учионица у којима сунце никако и не допире. Према свему томе а и остадим рђавим усдовима, није могуће, да се у таквим учионицама и поред најбоље воље одржава чистоћа. Соба за преноћиште, соба за ручавање ђака на много места и нема. А где их има оне су у сваком погдеду бедне. Па шта издази из свега овога? Излази то, да ни једна школа у ова два среза нема не алсолутне но ни приближне хигијенске услове. Најповољније услове има школа ратајска, која је скоро и грађена. Најмање усдова имају: шкоде дубочка и ступањска, које би требало одмах затворити. Шкода пдешка могда би да се преуреди са мадим изменама па да одговори хигијенским условима. На шкодама: адександровачкој, трнавачкој и бруској требадо би знатнијих поиравака.