Prosvetni glasnik

268

ЛР.ОСВЕТНИ [МАСНИК

Лепо је речено: кућа даје човека. А ко чшш дух куће, ко је темељ љезин, ако не она. Еакве су нам иородиде, какве у њима владају навике и принцигш, таква ће нам бнти и деца, наш иодмдадак. Срнска породица, у старој нашој задрузи, врпшла је своју дужност не може бити боље. У тешким данима, кад не беше школе, она је била и васзштач омладине и чувар народностн српске. Она је подизала подмладак, одржавајући сећање на прошлост. Будећи у њему понос народни и одржавајући наду, она је челичила Србина, и слремала на подвиге, за које је он доказао, да је дорастао. Па ко је тај, који треба и даље да буде чувар нашег лепог породичног живота, ко да бди над овом светињом напгом против злог утицаја туђишптине, која јој је већ почела темељ да лодрива? Ко ? — разуме се жена, на којој и лежи кућа. За то нам и јесте насушна лотреба дати женској младежи добро васиитање, васпитати је у духу националном, залојити је љубављу према своме роду, задахнутн је свешћу о дужности њеној као жене Српкиње, и као мајке Српкиње. Наша В. Ж. Школа и Ж. Учитељска Школа, свакако чине у том ногледу своје. Али, има једна околност, ко.ја нас је нодстакла, да се овако приберемо, и покушамо помоћи, колико можемо васиитању наше женске омладнне. У Випшј Ж. Школи нарочито у Ж. Учитељској Школн има доста деце, која нису из Београда. Нећемо претерати ако речемо, да масу ученица Ж. Учитељске ПГколе чине деца из унутрашњости Србије. Распитајте, где та деца станују, школујући се, по Београду ? У каквој се околини крећу она, у годинама кад је душа њихова највећма изложена утицају са стране ? У времену, када се стичу појмови о моралу, и карактер узима одређенијл правац, какве примере имају да виде та деца око себе, какав се васиитни утицај врши на.д њима ? Свакако не такав, какав би желели они, који мисле, да васпитати добре жеие једнога народа значи васлитати сам народ. За то смо се н решили да оснујемо један Дом, у којп би се примала сва деца из унутралгњости, која су у Београду на школовању. Одстрањене од рђавог утицаја околине, у овом би Дому ученице имале лоред здравог с.тана н здраве хране, нарочито добар васпнтни надзор, као и контролу у школском раду њиховом. Тежиште ваепитнога рада овога дома биће у томе, да своје васпитанице слреми, да буду радне и добре жене, паметне мајке и добре Српкиње. Овај Дом би пружио ирилике родитељима из унутрашњости, да по умерену цену школују своју децу у Београду, ограничио би, можда и наше имућне родитеље у њиховој тежњи, да своју децу гааљу на школовање у стране заводе, одакле су српске девојке долазиле са васпитањем, често, сасвим противним идеалима и потребама нашег народа. Најзад, примале би се у овај Дом, по могућности, бесплатно сиромашне одличне н врло добре ученице, које би иначе, због оскудице у матсријалним средствима, биле приморане, да. прекидају своје школовање. Средства, којима друштво мисли основати и одржавати Дом за ученице В. Ж. Школе, и Ж. Учитељске Школе, јесу: 1). Месечна уилата родитеља ученица за њихово издржавање (40 дин.); 2) улози добротвора, утемељача н редовних чданова; 3) добровољни ирилози: цркава, манастира, општина, лојединих корнорација и дарежљнвих људи; 4) приходи од јавних предавања и концерата, које буде давало друштво у корист ове устапове; б) прилозп у стварима потребним дому за ученице; 6) завештања .