Prosvetni glasnik

476

ДРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

до 1863. године било забрањено да напуштају своју земљу, а да је страицима забрањено било усељавати се у Јапан; у способности асимидовати европску културу, када је земља била отворена за ин'гернационални саобраћај (од 1868. год.) Од тога доба становништво се умножидо више него на 10 милиуна душа (према последњем попису бидо је становништва 4-3,758.415) и скупа увоз и извоз порастао је за време од 1872. до 1898. год. од 63 милиуна на 928у, 2 милиуна марака. „Нигде у свету нема сличнога прираштаја," као што вели маркиз Ито, чувенн државник, који .је дао Јапану нову конституцију. Ми смо цитирали два стварна основа јединственог подета у Јапанаца. Не мање је значајно стварање уставног система владавине, за које, као што је речено, има да се благ дари маркизу Ито-у. У овоме иогледу јапански је пример поучан за друге земље. До 1867. год., или, боље рећи, до 1871. год. Јапан је био Феудална држава; дужности администрирања биле су насдедне и ограничене у извесним породицама. Године 1867. дође рестуарација,' и Феудалног система мало по мадо нестаде. Тадашњи државници једногласно су дошли до закључка: да Феудализам слаби ширење наци.је и спречава нанредак („Наша отацбина Јапан," стр. 656.). Услед тога они упутише цару иетицију, да се Феудадни систем вдадавине укине, и то се изврши царевим указом 1878. год. Привилегије војног сталежа биде су укинуте, и зајемчена буде потпуно слободна вероисповест. Једна од жалосних посдедица Феудадног система, као што Катајама примећује, била је у презирању свакога рада. Од укинупа Феудализма индустрија корача победоносно. Вредно је поменути разноврсну и одличну организацију техничке наставе у Јапану. Године 1900. Јапан је бројао не мање но 1008 техничких школа, које су погдавито мораде да служе смеру да се земља учини независном од страних стручњака. Држава годишње одобрава 300.000 марака за спремање техничких учитеља јапанске народности. Главни су предмети („Наша отаџбина Јапан," стр. 478.) бојење, ткање, рад с металом и дрветом, шарање, цртање модеда, свиларство, лаковање и т. д. Нанред номенути маркиз Ито чак је основао вишу инжењерску школу, из које је већина инжењера сада у слуагби земаљске индустрије. Јапански систем васнитања у гдавноме је тек за време реетуарације (од 1877. год.) уведен. Феудадни госнодари, као што граФ Окума веди („Наша отацбина Јапан," стр. 187.), много су се занимали пљачком и вођењем ратова, те нису могли покдањати пажње литератури иди васпитању. Одмах по рестуарацији прва дужност наново постављеног цара бнла је да уведе у Јапану занадно-европски систем васпитања. Један је закон одређивао, да сва деца од шесте године морају да се школују. Данас ноходе шкоду 85% јапанске деце. Год. 1871. установљен