Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

467

како се то најбоље едаже с интересима, који се јављају код њега у извесном добу. Они потпуно окупирају његову пажњу и остављају на њему чврсте и дубоке утиске. Ако упоредимо младића, који је васпитан тим начином, с другим који је учио искључиво из књига, приметићемо да овај други као да живи ван стварног света, и као да и он сам осећа ту усамљеност; он често пада у некакву меланхолију, од које би га, може бити, сачувало практично васпитање. Има још неколико скдоности, као: удварање, стидљивост, неискреност, о којима би било могуће нешто казати, но за то немамо потребе, пошто су све те склоности свима познате; и ви сами, промисливши, можете се разабрати у њима. Но, ја морам рећи још неколико речи о једном општем закону, коме су потчињене многе од наших инстинктивних склоности, и који за васпитање има доста важног значаја. То зову законом променљивостн склоности. Многе од наших импулсивних склоности сазревају само у извесном одређеном добу; и ако се за подмирење тих склоности тада налазе на лицу места потребни предмети, онда са у нама појављује, а за тим и утврђује, по навици, ма каква врста рада у погледу њихову. А ако таквих предмета не буде, онда те склоности могу се изгубити, угушити, пре него што се изроди навика, и онда је доцније тешко научити човека да реагира редовним путем у даном нравцу. Као примери за то може нам послужити инстинкат сисања код сисара; код некојих тица и сисара инстинкат који их побуђује да иду за мајком — ти инстинкти игачезавају ускоро после рођења. Код деце опажа се извесна ноступност у пробуђивању скдоности и интересовања. Пузити, ходити, пентрати се, копирати гласове, ствари уређивати, цртати, рачунати — све ове радње појављују се једна за другом. Код неке деце, склоност која преовлађује у извесно време, бива тако јака да искључује свако друго занимање. Доцније интересовање према свему томс може потпуно ишчезнути. Ио себи се разуме да згодним педагошким моментом за развијање каквог било умења, иди за учвршћивање корисне навике, јавља се моменат кад се особито живо испољава прирођена скдоност, Према томе, чим вам се покаже да је наступио одговарајући (подесан) моменат, дајте детету што је могуће више прилике даразвије своју телесну снагу, да се вежба у рачунању, у учењу стихова на пам&т, у цртању, у прикупљању биљака — у свему за шта се у њему покаже во'ља; то време може брзо проћи, али докде оно траје, ви можете сдободно укдонити на друго место сва остада занимања детета. На тај начин ви побеђујете време и ојачавате дечје способности; јер у многе деце, која су чудновати артисти иди математичари, цветање траје свега неколико месеци. Тачних правида за све то није могуће завести. Овде већу удогу игра брижљиво настојавање у сваком посебном случају, а у том погледу подожај родитеља много је угоднији него положај учитеља. Тешко да 31*