Prosvetni glasnik

538

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Жноги ће питати и код куће, питаће и ученике из старијих разреда, и све је то добро. Идућег часа учитељ ће иа неколико примера поновити све ово, па ће онда поново ставити питаље: како ћемо да познамо, којег је рода која мртва ствар ? И ако ниједно дете не погоди, он ће казати: да се то најбоље познаје по речима тај, та, то. Можете ди погодити, за који се род каже тај ? — Можете ли погодити за који се род каже та? — А за који се каже то ? — Ко може да каже уједно ово све, за сва три рода? — Ко јопг? — Нека сваки од вас смисли по један пример за мушки род!... Смислите сад за женски род!... Смисдите за средњи!... Како ћете да познате којег је рода која ствар ? — Исто су тако и неке речи у говору мушкога, неке женскога а неке средњега рода; и исто је тако ласно познати којег су рода, па ма шта казивале: мртве иди живе ствари. Којег је рода реч овчар ? — По чему познајеш? — Којег је рода ветар? — По чему знаш? Којег је рода сдана и роса? — По чему знаш ? — А град и снег? — Откуд знага ? — А сунде ? — Зашто ? — А табда ? — А пећ ? А со? — А крв? — А маст? — — —'. У Декладовање У „вежбању у посматрању, мишљењу и говорењу" деда се вежбају да тачно посматрају и да исказују своје мислл. У читању и нисању уче се писмености: да то напишу и да написано разумеју. Овде се пак уче како ће туђс мисли да искажу л.епо и правилно и по наглашавању онога што је главно и по изражавању осеКапа. Наравно, да се за ово бирају најлеите ствари и по садржини и по обл.ику. По садржини оне морају бити не само уопште депе него и лако разумљиве за децу и кодико је могућно да одговарају добу дечјем. Јер ако их деда не разумевају, она неће моћи да их искажу како ваља; ако не одговарају добу њихову, онда им неће доликовати и уче се да говоре и оно што неће да чине; а ако у опште нису лепе, онда немају много вредности ни за децу ни за слушаоце. А по облику најзгоднији је везан текст, у стиховима, јер је лепши и лакше се памти од слободпог текста, у прози. Декламацију дакле као и песму деца морају прво разумети добро. С тога се садржина њена мора најпре прећи с децом у разговору, онако, како према природи њеној буде најбоље. Онда се морају упознати са самим текстом, онаким какав је и како ће га и она учити. За овим се учитељ мора постарати о облику, да што лепше, с пра-

1 Оваквих вежбања треба узети још више и преко реда, а нарочито се више задржати код ових последњих речи, код којих често грепге и одрасли.